Publicerad: 2013-01-16

Designstudenter gör bibliotekets samlingar synligare

NYHET I ett bibliotek finns inte bara det man ser i hyllorna, utan en stor andel litteratur och tidskrifter finns även elektroniskt. Men hur får man som besökare syn på dessa i biblioteket?

Lösningar på den frågan har en grupp studenter från Designhögskolan tittat på i sin kurs ”Användarcentrerad interaktionsdesign”. Det är Umeå universitetsbibliotek som i ett projekt tillsammans med HUMlabX och Designhögskolan velat undersöka hur man synliggör de tidskrifter man inte fysiskt ser i ett bibliotek.

Fredag den 18 januari kl 9-12 kommer studenterna att presentera sina koncept på lösningar och modeller för hur en biblioteksbesökare ska upptäcka det som döljer sig bortom bokhyllorna. Kreativiteten har tagit sig uttryck i form av både ljudlösningar, användning av golvet och interaktiva skärmar.
Journalister hälsas välkomna att vara med under studenternas presentationer vid examinationstillfället.

Tidpunkt: fredag 18 januari, kl. 9-12
Plats: HUMlabX, Konstnärligt campus

För mer information, kontakta gärna:Susanne Sjöberg, informatör vid Umeå universitetsbibliotekTelefon: 090-7869175
E-post:Susanne.sjoberg@ub.umu.se