Publicerad: 2012-10-15

Designstudenter ska förbättra brandsäkerhet i kök

NYHET De flesta bränder i bostäder startar i köket. I ett nytt projekt ska designstudenter på masterprogrammet i avancerad produktdesign fördjupa sig i framtida lösningar för bättre brandsäkerhet i köksmiljö. Det är ett samarbete mellan Designhögskolan och Länsförsäkringar Västerbotten. Som kreativ kick-off för projekt arrangerar Designhögskolan en workshop tisdagen den 16 oktober.

Utgångspunkten för projektet är statistik som visar att det brinner i genomsnitt i 17 hem i Sverige – varje dag. För Västerbottens del innebär det att det brinner i mer än ett hem varje dag hela året. Köket är den i särklass vanligaste platsen där bränder i bostäder uppstår, en av fem bränder startar just i köket. Genom bland annat intervjuer, studiebesök och praktiska övningar vid räddningstjänstens träningsanläggning ska nio designstudenter i ett tio veckors terminsprojekt kartlägga problem och utvecklingsområden för brandsäkerheten i bostäder. Fokus kommer att ligga på framtida lösningar för optimal brandsäkerhet i hemmet, där köksmiljön har en central roll. Studenterna ska dels identifiera relevanta designmöjligheter, dels hitta nya effektiva och säkra rutiner, lösningar och produkter som kan garantera optimal brandsäkerhet i hemmet. – Att få jobba med ett så uppenbart och relevant problem är en utmärkt designutmaning för oss, säger Thomas Degn, programansvarig för masterprogrammet i avancerad produktdesign, Designhögskolan.
Designprojektet är ett led i Länsförsäkringar Västerbottens kampanj för att brandsäkra Västerbotten. Mer information om kampanjen, som är en del i Länsförsäkringars arbete med skadeförebyggande insatser, finns på www.lfbrandsakra.se. Förhoppningen är att designstudenternas studie ska skapa nya och bättre produktlösningar som kan bidra till att förhindra att bränder uppstår. Tanken är även att utveckla produkter som hjälper till att snabbare och enklare släcka en brand och därmed rädda liv och egendom.
Under designprojektet bidrar flera ytterligare aktörer med erfarenheter och feedback till studenterna. Dessa är Kidde (www.kidde.se), ett företag inom brandsäkerhet, köks- och vitvaruföretaget Electrolux Home Umeå, och den lokala räddningstjänsten. Representanter för dessa kommer att finnas på plats på Designhögskolan den 16 oktober.

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.
Avancerad produktdesign är ett tvåårigt masterprogram vid Designhögskolan. De nio studenterna på programmet representerar sju olika länder: Sverige, Danmark, Tyskland, England, Kanada, Turkiet och Italien. Läs mer här

Mer information om workshopen: Tid: tisdag 16 oktober kl 10.00–17.00
Plats: Konstateljén, Designhögskolan

Journalister hälsas välkomna! Rekommenderad tid för intervjuer och foto: kl. 15.00. Ring för alternativ tid.
För mer information, kontakta gärna: Thomas Degn, programansvarig, Designhögskolan Telefon: 070-684 64 09 E-post: thomas.degn@dh.umu.se Mikael Isaksson, chef skadeförebygg/fastigheter, Länsförsäkringar Telefon: 070-619 91 50
E-post: mikael.isaksson@lfvasterbotten.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog