Publicerad: 2023-04-25

Designvärlden riktar blicken mot Umeå

NYHET Designhögskolans populära examensevent får i år sällskap när Sveriges största designtävling Design S – Swedish Design Awards kommer till Umeå. För första gången på 40 år tar det prestigefyllda evenemanget klivet bortom huvudstadens horisont för att göra nedslag i Västerbotten i slutet av maj.

Text: Jens Persson

Den 30 maj går UID23 | Design Talks & Degree Show av stapeln. Designhögskolans examensevent har under 2000-talet vuxit fram som en internationell tummelplats för designbranschen. Under två dagar kommer studenter presentera sina examensprojekt för en global publik genom scenpresentationer, via 3D-modeller och digitala visualiseringar. Under utställningsdelen får besökare möjlighet utforska studenternas visioner ytterligare och ta del av fysiska modeller, grafiska posters och videoexpositioner.

Den 31 maj avlutas Designhögskolans examensevent med inbjudna talare. Däribland Beno Juarez som med sitt flytande digitala labb på Amazonas ger samhällen längs floden tillgång till teknisk kunskap för att klara vardagsutmaningar kopplade till vatten, energi, hälsa, mat och utbildning. På scen ser vi också Diana Africano Clark, alumn från Designhögskolan och nominerad till Design S i kategorin Digitala Tjänster och Produkter för sitt arbete med Kivra.

Under samma kväll dukas det upp till galakväll på Väven i centrala Umeå när årets pristagare på Design S – Swedish Design Awards, som arrangeras i Svensk Forms regi, ska tillkännages. Under aftonen offentliggörs vinnare i tolv kategorier, bland dem arkitektur, produktdesign, möbler och tjänstedesign. Samtliga kategorier omfattas av hållbarhet som det primära bedömningskriteriet.

Bland de nominerade till Design S hittar vi allt från en klimatkalkylator för svensk filmbransch, till en smart vattenfri toalett, till ett hemmatest för spermakvalitet. En av de nominerade i den nya kategorin – Design for Systemic Transformation – har med hjälp av VR-teknologi skapat ett empatialstrande verktyg där polariserade grupper tillåts kliva in i varandras världar.

Ambra Trotto, design- och forskningschef för d.centre|EU på RISE och universitetslektor på Designhögskolan, har varit med och tagit fram den nya tävlingskategorin.

”Design har en viktig roll att spela när Sverige, och hela EU, tar sig an den gröna omställningen. Det gäller såväl digital som social transformation. Den här nya kategorin öppnar portarna för nomineringar från hela Europa, för det är tillsammans som vi kan skapa vackra, hållbara framtider”, säger Ambra Trotto.

Även studentprojekten som visas upp under UID23 bär en stark koppling till samhällelig omställning, såväl social som miljömässig. Årets projektskörd inkluderar bland annat en grön digitalisering av småskaligt jordbruk, återuppbyggnad av sociala kontaktnät genom kollektivtrafik samt digitala upplevelser för ett fossilfritt internet.

Examensprojekten lockar varje år långväga representanter från utbildning, forskning och multinationella företag till Umeå. Under UID23 följer de upp samarbeten med studenter, tittar på demonstrationer och portfolios, samt rekryterar nästa generations industridesigners.

UID23 | Design Talks & Degree Show äger rum på Designhögskolan vid Umeå universitet 30–31 maj, och är ett inbjudningsevenemang. För den nyfikna allmänheten går det dock att följa eventet live på webben och redan nu finns möjlighet att tjuvkika på studenternas visioner i UID23 | Project Gallery.

Design S – Swedish Design Awards sker på kvällen den 31 maj på kulturhuset Väven, beläget vid Umeälven. Även Design S är ett inbjudningsevenemang. Design S presenteras tillsammans med Balticgruppen och Design by Umeå. Utmärkelsen genomförs i samarbete med RISE, SVID och Designhögskolan vid Umeå universitet samt med stöd av Polestar och Tarkett. Här kan du ta en förhandstitt på de nominerade i Design S 2023.

För mer information, kontakta:

Jens Persson