Publicerad: 2015-05-11

"Det behövs en samlad handlingsplan"

NYHET I en debattartikel på norran.se skriver företrädare för bland annat Umeå universitet och Västerbottens läns landsting om att Sverige befinner sig i ett kritiskt läge vad gäller medicinsk forskning och dess tillämpning.

Artikeln som undertecknats av bland andra Lena Gustafsson, rektor, Umeå universitet och Anders Sylvan, landstingsdirektör Västerbottens läns landsting, beskrivs hur samtidigt som vårdkostnaderna ökar har Sverige halkat efter vad gäller forskning, vidareutveckling av upptäckter till produkter och introduktion av nya behandlingsformer inom vården.

Det drabbar enskilda individer och har bidragit till att life science-företag lämnar landet.

I artikeln påpekas också hur ett konkurrenskraftigt life science kräver en stärkt forskning. Samtidigt som det även finns stora behov av strukturella förändringar, vilket de fokuserar på i en rad förslag.

Läs hela debattartikeln

Redaktör: Per Melander