Publicerad: 2017-06-21

Digital fälthandbok för havsälskare

NYHET Vad är det för fisk som sprattlar i nätet? Vad är det gröna som svajar på botten? Och vad är det för djur som kryper ner i sanden när du trampar omkring i strandkanten? Svaren hittar du i den nya digitala fälthandboken Livet i havet.

Sommar, sol och hav… Livet i havet är en digital fälthandbok för alla som vistas runt, på och i Östersjön. Här presenteras över 250 arter direkt i mobilen – från maskar och snäckor till växter och fiskar. Du kan enkelt slå upp och läsa om var de finns och hur de lever. Förutom artpresentationerna finns också beskrivningar av Östersjöns olika livsmiljöer och hur havet fungerar. Allt presenterat på ett vackert och överskådligt sätt.

Bottniska vikens unika arter

Många fälthandböcker fokuserar på de sydliga delarna av Östersjön, men i Livet i havet finns även arter från Bottniska viken med.
- Bottniska viken är speciellt, med sitt kalla klimat och sitt utsötade vatten. De arter man kan hitta vid en strand i Haparanda skärgård är ofta inte desamma som de som finns i Stockholms skärgård. Vi har sett till att lyfta fram även de nordliga delarna av Östersjön, säger Kristina Viklund, kommunikatör vid Umeå marina forskningscentrum, Umeå universitet, som varit med och utvecklat fälthandboken.

Passar för utflykten

De experter som bidragit med texter och faktagranskning kommer från universiteten i Stockholm och Umeå, SLU och Naturhistoriska riksmuséet. Ulrika Brenner, kommunikatör vid Stockholms universitets Östersjöcentrum, har lett projektet från start.
- Vi vill både öka kunskapen om naturvärden i våra havsområden och bidra till att fler får upp ögonen för vad som finns under ytan. Vi hoppas att Livet i havet ska bli en kul grej under sommarens båtutflykter, säger hon.

Framgångsrikt samarbete

Arbetet med fälthandboken är en del av det samarbete kring kommunikation som finns mellan Stockholms universitets Östersjöcentrum och Umeå marina forskningscentrum vid Umeå universitet.
- Livet i havet är ytterligare en del i vårt gemensamma koncept www.havet.nu, som i år firar tioårsjubileum. I och med den digitala fälthandboken har vi kunnat tillgodose ett önskemål som länge funnits bland våra läsare, säger Kristina Viklund.

Länk till Livet i havet
För mer information, kontakta gärna:Kristina Viklund, kommunikatör, Umeå marina forskningscentrum, Umeå universitetTelefon: 090-786 79 73
E-post: kristina.viklund@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog