Publicerad: 2013-04-30

Digital humaniora från Umeå efterfrågas internationellt

NYHET Under vecka 18 presenterar forskare inom digital humaniora från Umeå vid flera internationella universitet.

Patrik Svensson, föreståndare för HUMlab, är vid University of Michigan, Ann Arbor, och pratar om forskningsinfrastruktur vid deras symposium ”Exploring Humanities in Cyberinfrastructure”. Han ska även konsultera the Institute for the Humanities vid University of Michigan som vill utveckla sin framtida forskningsinfrastruktur och sin forskning inom digital humaniora.

Cecilia Lindhé är universitetslektor i litteraturvetenskap och arbetar hos HUMlab. Den andra maj är hon keynote-föreläsare vid den årliga ”Days of Ideas” vid the University of Edinburgh. Hon kommer att prata under rubriken ”Rethinking medieval spaces in digital environments” och bland annat kommer hon att berätta om arbetet med sitt forskningsprojekt: Imitatio Mariae – Virgin Mary as Virtuous Model in Medieval Sweden.

Fredrik Palm, utvecklingssamordnare vid HUMlab, är i San Francisco vid the Society for the Advancement of Scandinavian Study och presenterar sitt arbete med visualisering av data under rubriken: ”Data Mining, Visualization, and Publishing of an Atlas of Swedish Folk Culture”. Projektet är utfört tillsammans med Lars-Erik Edlund, professor i Nordiska språk.

Redaktör: Elin Andersson