Publicerad: 2013-03-04

Digital humaniora gör ny forskning möjlig

NYHET I Sveriges universitetslärarförbunds tidning "Universitetsläraren" intervjuas Patrik Svensson, professor, humaniora och informationsteknik och föreståndare för Humlab, Umeå universitet, om hur digital humaniora är ett framväxande fält.

Ur artikeln: "Han [Patrik Svensson] spårar två möjliga utvecklingslinjer för digital humaniora. Den ena går mot en institutionalisering, att det blir ett ämne eller en disciplin.
– Men jag tror på en modell där digital humaniora ligger någonstans emellan de olika humanistiska disciplinerna, deltar i viktig forskning och också bygger verktyg. Dessutom kan det vara en utvecklingsmotor, en proaktiv mötesplats för att tänka kring humanioras utveckling och även hela universitets framtid och relationer till världen utanför."

Läs intervjun med Patrik Svensson på sulf.se

Redaktör: Per Melander