Publicerad: 2009-05-12

Digital humaniora och kultur i event på HUMlab

NYHET Den 14 maj samlas nationella och internationella forskare och finansiärer på HUMlab för ett event kring det framväxande fältet digital humaniora och kultur. Rektor Göran Sandberg håller inledningsanförande och landshövding Chris Heister inviger den nya delen av HUMlab. Dessutom bl a UKON och Njurmännen och en cupcake-installation med motiv från Space Invaders.

Vid eventet invigs den nya delen av HUMlab som bl a innehåller avancerad display- och interaktionsutrustning, en del av en stor satsning på att stärka forskning i humaniora och informationsteknik vid Umeå universitet. Arrangemanget utgör också avstamp för arbetet med att utveckla ett nytt HUMlab vid Konstnärligt campus: HUMlab-X.

Bland de medverkande finns David Theo Goldberg, University of California, som talar om "The Future of the Humanities" och Dan Brändström, f.d. VD för Riksbankens Jubileumsfond, vars föredrag har titeln "Framåt för humaniora", Erica Robles, postdoc vid institutionen för kultur- och medievetenskaper samt Sven Strömqvist, vicerektor vid Lunds universitet. Ett stort antal forsknings- och utvecklingsprojekt från humanistiska fakulteten kommer att visas upp.

Vid invigningen bjuds det också på poesi/elektroakustisk psykopop med UKON och Njurmännen. Ulf Karl Olov Nilsson, alias UKON, är en av Sveriges mest uppmärksammade konceptuella poeter. Njurmännen är sedan 1980-talet ett välkänt namn på den svenska musikaliska undergroundscenen och rör sig i gränserna mellan populärmusik och konst/installationsmusik. Missa inte heller den speciella cupcakeinstallationen; 150 cupcakes med motiv från spelet Space Invaders.

Fler intressanta programpunkter finns i det fullständiga .

Journalister behöver inte föranmäla sig och det går givetvis bra att delta i delar av programmet.

För mer information eller intervju, kontakta gärna
Patrik Svensson, föreståndare HUMlab, 070-397 84 66.
Cecilia Lindhé, biträdande föreståndare HUMlab, 073-829 99 01.

Redaktör: Helena Vejbrink