Publicerad: 2020-12-10

Årets Luciakonsert är digital

NYHET En av årets höjdpunkter är Lucia på campus med Umeå studentkör, pandemin förhindrar dock regelrätt konsert. Men konsert blir det, i digital variant.

Text: Jonas Ericson
Lucia 2020

Årets Luciakör vid Umeå universiet. Sändningen drar igång klockan 12.10 fredag den 11 december.

Problemen: Kören har inte kunnat träffas och repetera under dessa coronatider. Lucia närmar sig.

Lösningen: Sångarna har spelat in sina stämmor digitalt och i solitud hemmavid. Därefter har Elias Häreskog, en av körens sångare tillika en av Umeå universitets civilingenjörsstudenter, redigerat materialet till en helhet (i filmen ser du Elias längst ner till höger i bild).

Resultatet: En Luciafilm som du kan titta på från och med fredag den 11 december klockan 12.10. Sången leds traditionsenligt av Director Musices Tomas Pleje. Kultur på Campus står bakom arrangemanget.

Mycket nöje!