Publicerad: 2013-05-06

Digital medieproduktion lyfter Röda Korsets kramkampanj

NYHET När Röda Korset vill lyfta fram Umeå som världens mest medmänskliga stad bidrar studenter på Digital medieproduktion vid Umeå universitet med slagkraftiga crossmedia-koncept.

Röda Korset kom till studenterna på Digital medieproduktion med en vision om att sätta världsrekord i antal kramar i Umeå under år 2014. Uppdraget var att designa ett koncept för en kampanj som kan gå över flera olika kanaler och bidra till målet. Under fem veckor arbetade studenterna nära Röda Korset med att omsätta idén om att locka Umeåborna att delta i kramandet till konkreta crossmedia-koncept.

Det visade sig bli en intressant utmaning: samtidigt som Umeå ska fyllas av kramande människor är det viktigt att Röda Korsets höga trovärdighet i samhället inte äventyras.

När studenterna nyligen presenterade de koncept man tagit fram var personal från Röda Korset med.

– Det är mycket användbara och realistiska koncept som vi nu kan ta vidare till handling. De utvecklar tankar som vi har och visar hur de går att visualisera dem med hjälp av till exempel film och 3D, konstaterar en mycket nöjd Daniel Norman, verksamhetschef vid Röda Korset i Umeå.

– Studenterna kommer med kompetens som vi inte har inom vår organisation, eller för den delen har tid eller pengar för. Ett sånt här tillfälle breddar oss enormt. Studenterna visar på stor kreativ förmåga och det var spännande att följa hur de visade olika lösningar på ett och samma problem, säger Daniel Norman.

Bilden ovan: På bilden syns studenter från Digital medieproduktion tillsammans med Johanna Stenmark samt Daniel Norman, Röda Korset. Foto: Ida Renström

Redaktör: Mikael Hansson