Publicerad: 2013-04-09

Digital teknik inspirerar äldre

NYHET Fråga doktorn i SVT1 visar ett längre reportage om hur äldre varit med i ett forskningsprojekt för att utveckla ny teknik för bland annat sociala kontakter. Irma och Börje Vidman, ett äldre par från Skellefteå, har ingått i gruppen och visar från sitt hem hur de börjat använda en surfplatta och Skype för att hålla kontakt med bland annat barnbarn.

Men inte bara surfplattor visas i inslaget. Också interaktiva gardiner uppkopplade mot internet och lysande bollar som ger signal om att digitala meddelanden väntar visas också upp som resultat från det så kallade Agnes-projektet vid Informatik på Umeå universitet.

Själva reportaget är också intressant utformat där forskningsledaren professor Eva Lindh Waterworth från Informatik vid Umeå universitet på distans via internet talar med reportern och Irma och Börje Vidman i parets eget hem. Reportern har en surfplatta i sitt knä i vilken hon följer vad forskaren säger. Och Irma och Börje sitter vid köksbordet med plattan som de nu lärt sig hantera.

Reportaget i Fråga doktorn ger en intressant inblick i hur forskning kan bli till en direkt inspiration i människors vardagsliv.

Här finns reportaget i Fråga doktorn.

Redaktör: Mikael Hansson