Publicerad: 2007-12-07

Digitala medier och arkitektur – hur hänger det ihop?

NYHET Amerikanska kyrkorum förvandlas till högteknologiska mediecentrum. Erica Robles, forskare vid Standford University, som följt utvecklingen föreläser om digitala medier och arkitektur den 11 december. Föreläsningen ingår i Humlabs seminarieserie och i Umeå universitets seminarieserie om arkitektur.

Erica Robles är verksam vid Department of Communication på Stanford. Under seminariet diskuteras digitala medier och arkitektur allmänt även om tyngdpunkten ligger på en studie av så kallade ”megachurches” i USA.
– Erica Robles menar att kyrkorummet i dessa ”megachurches” har omskapats till ett samtida ”mediaspace”, säger Patrik Svensson, föreståndare för Humlab.

Erica Robles kommer att berätta om Crystal Cathedral, som med sina 10 000 glasrutor och jättelika digitala jumbotroner är en av de allra mest inflytelserika av USA:s ”megachurches”. Under seminariet kommer den arkitektoniska utvecklingen av denna kyrka att belysas – från drive-in kyrkor via "walk-in/drive-in/television church" till dagens megachurch. Erica Robles menar att det för forskare, arkitekter och designers är en utmaning att överföra och analysera kyrkornas kulturella monumentala form i den digitala eran.

Alla hälsas välkomna till seminariet.

Lokal: Humlab (under UB).
Dag: 11 december
Tid: 13.15
Titel: New Media and Architecture: The American Megachurch as a case study. Erica Robles, Stanford University

Seminariet direktsänds på www.humlab.umu.se Seminariet kan också ses i efterhand på webbplatsen.

Kontaktpersoner:

Patrik Svensson, föreståndare för Humlab Tel: 090-786 79 13 Mobil: 070-397 84 66
E-post: patrik.svensson@humlab.umu.se

Thomas Olofsson, ansvarig för arkitekturseminarierna Tel: 090-786 67 10 Mobil:: 070-340 64 21
E-post: thomas.olofsson@tfe.umu.se

Seminariet är det första i Umeå universitets seminarieserie om arkitektur

Redaktör: Carina Dahlberg