Publicerad: 2023-12-12 Uppdaterad: 2024-03-04, 09:38

Digitala PT’s för mer hållbara val

NYHET Tillsammans med representanter från teknikbolaget Knightec har förstaårsstudenterna på Digital medieproduktion vid Umeå universitet fått ta fram designkoncept kring idén med ”Hållbarhets PT’s”. Digitala lösningar som ska fungera som personliga tränare, men i stället för att hjälpa oss gå ner i vikt, springa ett maraton eller öka i muskelmassa ska de hjälpa användarna bli mer hållbara.

Projektet, som är kopplat till FN’s 17 globala hållbarhetsmål, genomfördes som grupparbeten där studenterna fick börja med att välja ut två av målen att arbeta med. Därefter genomfördes förstudier som analyserades och utmaningarna prioriterades, designkoncept och prototyper togs fram samt att de framtagna koncepten sedan diskuterades för att utröna om och hur de skulle kunna bidra till mer hållbara beteenden.

- Att samarbeta med näringslivet är ett mycket bra sätt för studenterna att få omsätta det de lär sig under utbildningen i praktiken. Det blir också en försmak av hur det kommer att kunna bli för dem efter utbildningen. Även för oss inom akademien är det oerhört viktigt med externa samarbeten så vi är jätteglada att Knightec nappade på vår idé, säger Mikael Wiberg, professor vid Institutionen för informatik vid Umeå universitet.

Smart plugin till webbläsare

En av grupperna som presenterade en hållbarhets-PT för panelen bestod av Tilda Eriksson-Lind, Andrea Fält Pedeira, Isabel Kensson, Noah Blomberg, Fredrik Figaro och Isak Sjöström. Deras idé, ett plugin för webbläsare, som visar hur hållbart företaget eller varumärket är när du besöker deras webbsida. Med tydliga ikoner och förklarande text kan besökaren direkt få en uppfattning om hur bra eller dåligt företaget är sett till Fair Trade-organisationens index.

- Det har varit både roligt och utvecklande att jobba med ett case tillsammans med Knightec. Att få möjlighet att använda det vi lärt oss hittills under utbildningen och sedan få feedback och kommentarer från panelen är verkligen nyttigt, säger Andrea Fält Pedeira, student vid Digital medieproduktion.

Feedback från experter

Ett av teknikbolaget Knightecs mål är att driva deras kunders hållbarhetsagenda genom att bl a stärka den egen expertisen på området, men också genom att utveckla erbjudanden som stödjer omställningen kopplat till Agenda 2030, samtidigt som de skapar mervärden för kunderna.

- Vi har tillsammans med Mikael Wiberg och Anna Croon, som var den som kom på grundidén, vid institutionen för informatik utvecklat innehållet för studenterna till en: "Digital PT för hållbarhet", med avsikt att koppla designteorin till professionell och hållbar verksamhet. Att få vara med som panel och lyssna på presentationerna har överträffat förväntningarna och resultaten har varit såväl överraskande kreativa lösningar som smarta implementationer. Vi hoppas också att vår feedback har gagnat studenterna i deras fortsatta studier inom detta spännande ämnesområde, säger Lotta Quist, Advisor Design and UX på Knightec, Umeå.

Har du idéer, tankar eller funderingar kring hur din organisation skulle kunna samarbeta med oss? Hör av dig till Mikael Wiberg för mer information – kontaktuppgifter nedan.