Publicerad: 2013-06-10

Digitalt entreprenörskap lockar studenter

NYHET Studenter vid Digital medieproduktion bidrar med idéer när handboken Skriv ditt liv av Jenny Eklund får digital form.

Genom företaget Sprind Kompetens AB har Jenny Eklunds handbok i livsberättelser, Skriv ditt liv, fått stor spridning i studiecirklar och använts av hundratals deltagare när de vill dokumentera händelser i sina liv. Fram till nu har dokumentationen främst varit i text och bild, men i och med att webben blivit mer tillgänglig för fler och det blivit enklare att jobba med rörliga bilder, bloggar och andra medier så vill Jenny Eklund, som är en av grundarna av företaget, nu ta ett nytt steg med boken.

Därför deltar hon gärna när Sprind Kompetens bjuds in för att medverka under en kurs på Digital medieproduktion vid Informatik vid Umeå universitet där studenterna lär sig mer om digitalt entreprenörskap.

För studenterna innebär samarbetet med företaget att de i ett verkligt projekt med en verklig ”kund” får designa en digital produktion och bygga ett affärskoncept med strategier för marknadsföring. På vägen får de en insikt i digitalt entreprenörskap och hur innovationsprocesser utvecklas.

När kursen avslutas med redovisning visar studenterna i sex olika grupper upp resultaten i form av inspelade filmer och strategier för marknadsföring. På plats finns då Jenny Eklund som mycket intresserad kan följa studenternas uppslag.

– Jag får här sex olika exempel och tolkningar av en idé. Jag lär mig mycket av det, berättar Jenny Eklund efter att ha följt studenternas redovisning.

Samverkan mellan näringsliv och studenter har på detta sätt blivit allt mer vanligt och är idag ett naturligt i inslag i många av de kurser som ges vid institutionen för Informatik. Kursansvarig för Digitalt entreprenörskap har varit Annakarin Nyberg vid institutionen för informatik.

Bilden ovan: Jenny Eklund, företagare, och Annakarin Nyberg, lärare, tillsammans med några av studenterna på kursen Digitalt entreprenörskap. Från vänster: Samuel Olsson, David Persson, Lisa Mörtsell, Fanny Routavaara, Simon Nordsvahn och Sofia Ytell.

Redaktör: Mikael Hansson