Publicerad: 2023-12-20

Digitalt kunskapsseminarium om skolor på landsbygd

NYHET Den 8 december bjöd Umeå kommuns landsbygdsutvecklingsråd in till ett digitalt kunskapsseminarium om skolor på landsbygd. Föreläsare från Umeå universitet och Hela Sverige Ska Leva spräckte hål på några vanliga myter om byaskolan och lyfte fram dess fördelar för lokalsamhället.

image5gc25.png

Bullmarks skola. Fotograf: Nathalie Näslund.

Målgruppen var politiker och tjänstepersoner i hela Umeåregionen som jobbar med skolfrågor och ett 20-tal deltagare samlades för att tillsammans lära sig mer om vad skolorna betyder för landsbygdsutvecklingen och vilken potential som finns i att nyttja ny teknik och forskning för att upprätthålla kvalité och kompetensförsörjning.

Medverkade gjorde bland annat Gerd Pettersson, lektor och forskare vid Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet. Hon redogjorde kort kring kunskapsläget om svenska landsbygdsskolor. Bland annat krossades ett antal myter – som uppfattningen att kvalitén på utbildningen i landsbygdsskolor inte är bra eller att åldersblandad undervisning inte uppfyller målen i de nationella läroplanerna. I stället visar vetenskapliga studier att landsbygdsskolans lärmiljö är minst lika bra som i andra skolor. Kollegan, docent Fanny Pettersson, lyfte fram möjligheterna med digital teknik och berättade också att norra Sverige ligger i framkant gällande forskning och utveckling i fjärrutbildning, det vill säga undervisning där elever och lärare är åtskilda i rum men inte i tid.

Att temat för dagen engagerade många var tydligt. Föreläsningarna bekräftade det som de flesta av deltagarna redan tyckte och kände – att skolorna har en otroligt viktig roll för landsbygdsutvecklingen och att de många gånger kännetecknas av en social samvaro, trivsel och ett starkt engagemang hos lokalbefolkningen.

Läs mer på Umeå kommuns hemsida och ta del av föreläsningarna som spelades in.

Gerd Pettersson
Fanny Pettersson