Publicerad: 2014-02-11

Direktsända föreläsningar om byggnadsrelaterad ohälsa

NYHET Den 11 februari anordnas ett seminarium på Umeå universitet som också direktsänds via webben. Det handlar om nya lösningar på byggnadsrelaterad ohälsa. Fyra forskare från Umeå universitet föreläser.

Inomhusmiljön blir allt viktigare att ta hänsyn till när man diskuterar förebyggande hälsovård. Ospecifik byggnadsrelaterad ohälsa är ett utbrett problem och undersökningar i många Europeiska länder visar på långsiktiga ekonomiska, sociala och miljömässiga konsekvenser.

Under eftermiddagen medverkar bland annat forskare från forskningsprojektet TEMA, som drivs av Umeå universitet och Yrkeshögskolan Novia i Finland.

Föreläsningarna tar bland annat upp hur kunskapsläget ser ut bland aktörer inom sjukvård och hälsoskydd, ospecifika byggnadsrelaterade symtom och relaterade miljökänsligheter i Västerbotten och Österbotten samt om metaboliter i humant blod kan vara ett nytt objektivt mått på ospecifik byggnadsrelaterad ohälsa.

Program "Nya lösningar på byggnadsrelaterad ohälsa"

Sändningen startar klockan 13 och pågår fram till klockan 17 den 11 februari:Se direktsändningen

Redaktör: Karin Wikman