Publicerad: 2012-06-15

Disobedience Archive (The Parliament)

NYHET På onsdag 20 juni kl 17.00 öppnar Bildmuseet Disobedience Archive (The Parliament), ett utställningsprojekt om relationen mellan konstnärlig praktik och aktivism.

Disobedience Archive (The Parliament) är en guide till den civila olydnadens praktik från de sociala striderna i Italien 1977 till nutidens uppror i Mellanöstern och
arabvärlden. Disobedience Archive är kuraterad av Marco Scotini och visas i The Parliament av Céline Condorelli.

Disobedience Archive är en ambulerande atlas över de olika samtida motståndstaktiker: direkt aktion, motinformation och olika former av biologiskt motstånd.

Disobedience Archive innehåller filmmaterial av konstnärer, aktivister, filmproducenter, filosofer och politiska grupper. Urvalet filmer är organiserat i åtta kapitel: det första handlar om demonstrationerna och upploppen i Italien 1977 och följs av sektioner om händelser i samband med Berlinmurens fall, de sociala omvälvningarna i Argentina år 2001, anti-globaliseringsrörelsen, Israel-palestinakonflikten, politisk aktivism i det forna Östblocket, effekterna av 11 september, samt ett nytt avsnitt om händelserna kring det som kommit att kallas den arabiska våren.

Disobedience Archive är kuraterad av Marco Scotini och visas i The parliament av Céline Condorelli, en struktur med 24 monitorer särskilt skapad för flexhallen i Bildmuseets bottenplan.

Arkivet innehåller material från 16 beaver, Atelier d'Architecture Autogérée (AAA), Mitra Azar, Gianfranco Baruchello, Bernardette Corporation, Black Audio Film Collective, Copenhagen Free University, Critical Art Ensemble, Dodo Brothers, Marcelo Expósito, Harun Farocki and Andrei Ujica, Rene Gabri and Ayreen Anastas, Grupo de Arte Callejero, Etcétera, Alberto Grifi, Ashley Hunt, Kanal B, Mosireen, Wael Noureddine, Margit Czencki / Park Fiction, Oliver Ressler and Zanny Begg, Joanne Richardson, Roy Samaha, Eyal Sivan, Hito Steyerl, The Department of Space and Land Reclamation, Mariette Schiltz and Bert Theis, Ultra-red, Nomeda & Gediminas Urbonas, Dmitry Vilensky och Chto Delat? samt James Wentzy.

Marco Scotini är kurator och rektor för institutionen för konst vid Nuova Accademia di Belle Arti (NABA) i Milano. Céline Condorelli är en konstnär baserad i London.

Redaktör: Helena Vejbrink