Publicerad: 2023-02-10 Uppdaterad: 2023-05-17, 10:29

Distinguished Guest Seminar Series: Herbert Waldmann

NYHET Inom ramen för UCMR Distinguished Guests Seminars Series håller professor Herbert Waldmann en föreläsning om pseudonaturliga produkter.

Text: Ingrid Söderbergh

Tid: 1 juni klockan 14:15-15:15
Plats: Carl Kempe salen (Stora Hörsalen), KBC
Online möjligt: Ja

För att följa webinariet via Zoom, behöver du registrera dig: https://umu.zoom.us/webinar/register/WN_P-W4VAbpRqeobxBZ311mPA

Pseudo Natural Products – Chemical Evolution of Natural Product Structure

Professor Herbert Waldmann, Max-Planck-Institut für Molekulare Physiologie

Naturprodukter har gett inspiration till forskning inom kemisk biologi och läkemedelskemi. Deras framgång väcker den grundläggande frågan om de särskilda strukturella och biologiska egenskaperna hos naturprodukter kan översättas till strukturellt mindre krävande föreningar, lättillgängliga genom kemisk syntes och ändå utrustade med uttalad bioaktivitet.

Föreläsningen kommer att beskriva en logik för förenklingen av naturlig produktstruktur med hjälp av "Biology Oriented Synthesis" (BIOS) och dess utveckling till konceptet "Pseudo Natural Product" (PNP). Pseudonaturliga produkter kan betraktas som den mänskligt skapade motsvarigheten till naturlig produktutveckling, det vill säga den kemiska utvecklingen av naturlig produktstruktur. Tillämpning av naturliga produktinspirerade sammansättningssamlingar designade och syntetiserade enligt dessa principer i cellbaserade fenotypiska analyser och efterföljande identifiering av de cellulära målproteinerna visar att BIOS och PNP kan möjliggöra innovation inom både kemisk biologi och läkemedelskemiforskning.

Om Herbert Waldmann:

Herbert Waldmann was born in Neuwied, Germany and studied chemistry at the University of Mainz where he received his PhD in organic chemistry in 1985 under the guidance of Horst Kunz. After a postdoctoral appointment with George Whitesides at Harvard University, he completed his habilitation at the University of Mainz in 1991. In 1999 he was appointed Director at the Max Planck Institute of Molecular Physiology Dortmund and Professor of Organic Chemistry at the University of Dortmund. His research interests lie in the syntheses of signal transduction modulators and the syntheses of natural product inspired compound libraries and their biological evaluation.

He has been the recipient of the Friedrich Weygand Award for the advancement of peptide chemistry, of the Carl Duisberg Award of the Gesellschaft Deutscher Chemiker, the Otto-Bayer-Award, the Steinhofer Award of the Steinhofer Foundation, the Max Bergmann Medal, the GSK Award on Chemical Biology, the Hans-Herloff Inhoffen-Medal, the Emil-Fischer-Medal, the Liebig Denkmünze, he is a Member of „Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina, Halle/Saale“, of the NRW Akademie der Wissenschaft und der Künste and since 2005 he is a Fellow of the Royal Society of Chemistry. In 2014 he received the Honorary Doctorate (Dr. h. c.) bestowed by Leiden University, NL.

För mer information, kontakta gärna: