Publicerad: 2013-05-31

Dohi Sweden och Umeå universitet ger sommarkurs i digitala tjänster

NYHET Umeå universitet och företaget Dohi Sweden erbjuder tillsammans en sommarkurs med tydlig koppling till näringslivets behov av kompetens. Kursen vänder sig till studenter som vill utveckla morgondagens digitala tjänster och produkter.

En stor utmaning alla regioner står inför är hur man matchar utbildningar mot de behov näringslivet har, och framförallt – kommer att ha.
En väl kalibrerad kompetensförsörjning är en viktig pusselbit för varje plats.

Lösningen på den utmaningen är samarbete, mellan akademi och näringsliv. Vid Umeå universitet lanseras i sommar resultatet av ett sånt samarbete, mellan institutionen för datavetenskap och den kreativa byrån Dohi Sweden, när kursen "IT-projekt – Utveckla morgondagens digitala tjänst: från idé till produkt, 7,5 p" hålls för första gången.

Kursen vänder sig till studenter som vill utveckla morgondagens digitala tjänster och produkter – hur man tar en affärsidé till marknaden, från idégenerering via prototyp till färdig produkt eller tjänst. Under kursen ges undervisning från praktisk erfarenhet i samband med att utveckla ett projekt, där det ingår affärsutveckling, programvaruutveckling, marknadsföring och grundläggande företagsekonomi.

Sommarkursen har haft flera sökande till varje plats och i dag känner sig de ansvariga nöjda och trygga med laguppställningen på kursen.

– Vi är förväntansfulla inför vad studenterna ska kunna prestera under kursen, och vad det i förlängningen kan ge för resultat. Det är viktigt för studenterna med en inblick i den kommande yrkesrollen och denna kurs kan ge detta, säger Lena Kallin Westin, huvudstudierektor vid institutionen för datavetenskap.

Dohi Swedens vd Emanuel Dohi, utsedd till Årets Alumn vid Umeå universitet, ser också fram emot samarbetet:

– Vi vill vara proaktiva och bidra till att anpassa utbildningar till de behov vi tror Umeå och Västerbotten kommer att ha i framtiden. Vi har jobbat strategiskt med vår Academy-vision i flera år eftersom det är en viktig pusselbit i den ekologi av företag inom vår bransch som vi vill bygga upp i Umeå. Vi håller redan en rad kurser, utbildningar och föreläsningar på olika nivåer, och en universitetskurs är givetvis extra spännande, säger Emanuel Dohi.

– Det är spännande och kul med ett så nära arbete under en hel kurs till skillnad från gästföreläsningar och mindre inhopp. Faller detta väl ut så kommer vi diskutera kring en fortsättning under vanlig terminstid och som en del av programstudierna, Pedher Johansson, prefekt vid institutionen för datavetenskap.

För mer information, kontakta gärna:

Lena Kallin Westin, institutionen för datavetenskap, Umeå universitetE-post: kallin@cs.umu.se

Emanuel Dohi, vd, Dohi SwedenE-post: emanuel@dohi.se
Telefon: 070-­980 95 31