Publicerad: 2004-04-23

Dr Chiu Jong-jen föreläser om situationen i Taiwan

NYHET Den 27 april besöker Dr Chiu Jong-jen representant för Taipei Mission in Sweden, Taiwans representationskontor, Umeå universitet. Han kommer bland annat att hålla en föreläsning om den politiska och demokratiska utvecklingen i Taiwan.

Taiwan är en ung demokrati. De första valen hölls 1986. Första gången man utsåg president genom direkta val var 1996. Det politiska läget har efter presidentvalet i mars varit spänt. Dagen innan valdagen skottskadades den sittande presidenten Chen Shui-bian. Oppositionen ifrågasatte skottdramat som de menade skedde alldeles för lägligt och under mystiska omständigheter.

Presidenten blev omvald med ytterst knapp marginal – 30 000 röster. Oppositionspartiet KMT krävde omedelbart efter tillkännagivandet av valresultatet en omräkning av rösterna.

Den 27 april klockan 13.15 i Samhällsvetarhuset, hörsal D föreläser Dr Chiu Jong-jen över ämnet ”The Current Development in Taiwan and its Future Prospects after the Election”

Dr Chiu Jong-jen och hans sällskap ägnar tisdagen till att besöka Umeå universitet och träffa olika universitetsrepresentanter. Onsdagen ägnas åt miljöteknik med besök på bland annat Green Zone och Dåvanmyran samt möten med representanter från Umeå kommun.

Se bilaga för program

– Det är Dr Chiu Jong-jen första besök i Umeå. Vi hoppas på ett framtida samarbete med några av de stora universiteten i Taipei. Vi har en del förfrågningar från vara studenter. Att studera i Taiwan är relativt lättsamt eftersom det är ett engelsktalande land, säger Britt-Marie Nordgren, internationell koordinator, International Office, Umeå universitet

Kontaktperson:

Britt-Marie Nordgren, internationell koordinatorInternational Office, Umeå universitetTel: 090-786 68 75Mobil: 0730-377 997
E-post:britt-marie.nordgren@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg