Publicerad: 2019-02-07

Drottningen delade ut stipendier till forskarstudenter

NYHET Två forskarstudenter vid Institutionen för klinisk vetenskap mottog vid en ceremoni på Kungliga slottet stipendium ur Stiftelsen Drottning Silvias Jubileumsfond. Stiftelsen ger bidrag till forskning om barn och funktionshinder.

Idas Blomqvist, barn- och ungdomspsykiatri, tilldelas stipendium för forskningsprojektet som handlar om "Säker bedömning av ungdomar med psykisk ohälsa – validering av psykatriska självskattningsskalor".

Ida uttrycker att: - Det var en stor ära och en högtidlig stund att få ta emot Drottning Silvia Jubileumsfonds stipendie ur Drottningens hand. Det är bra med en fond som ger medel för forskning om barn med psykisk ohälsa eftersom det är ett område där det fortfarande finns stora kunskapsluckor.

- Det är jätteroligt att vi blev tilldelade stipendium för vårt projekt och att få besöka det kungliga slottet och träffa drottningen var mycket trevligt, säger Cornelia Späth, Pediatrik, som belönas med stipendium för projektet "The impact of early nutrition and electrolyte imbalances on cognitive- and motor development at 6.5 years in preterm infants.

Läs mer på hemsidan för Sveriges kungahus.