Publicerad: 2018-02-06

Dubbelt upp för studenter på Digital Medieproduktion

NYHET I kursen ”Design i teori och praktik” har studenter på Digital Medieproduktion inte bara jobbat med en gruppuppgift utan två stycken, som gått parallellt med varandra under kursens gång.

Att studenterna jobbat med två parallella gruppuppgifter, utöver de individuella uppgifter som hör kursen till, är något som ingått i kursen sedan den blev förlängd till en 15hp kurs för tre år sedan. Anledningen till två parallella gruppuppgifter är att studenterna ska få praktisk erfarenhet av att jobba med flera projekt samtidigt.

Under en av kursens gruppuppgifter jobbade studenter på Digital Medieproduktion (DMP) tillsammans med studenter på Medie- och Kommunikationsvetenskap (MKV), där båda gemensamt jobbade mot Örnsköldsviks kommun. Utifrån olika case som Örnsköldsviks kommun tagit fram, hade MKV i uppgift att göra kommunikationslösningar där de även skulle beställa en produktion av DMP, som komplement till kommunikationslösningen.

Varje grupp bestod av ungefär tre studenter från DMP och många av produktionerna blev i forma av film. Samarbetet mellan alla parter gick mycket bra och Örnsköldsviks kommun var väldigt nöjda efter att ha sett vad studenterna producerat. Helén Sahlin, kommunikationschef och Johan Eklund, utvecklingsstrateg från Örnsköldsviks kommun var på plats under redovisningarna och uttryckte hur positivt samarbetet varit.

– Det har varit jätteintressant och nyttigt för oss att se hur andra tänker och tolkar det vi jobbar med. Det är ju en sak att höra vad andra tycker, men att verkligen se vad studenterna gjort av de case vi lämnat ifrån oss är jättekul, säger Helén Sahlin.

– Vi har våra utmaningar och när vi pratar med varandra så är vi väldigt färgade, vi vet vilka roller vi har och vem vi är. Men när man plötsligt bara droppar en frågeställning till en grupp såhär, som inte har någon aning om vad vi håller på med, händer det något. Vi är riktigt imponerade av det arbete studenterna gjort, säger Johan Eklund.

Under den andra gruppuppgiften var DMP studenterna indelade i större grupper om fem-sex personer, indelningen skedde utifrån vilken yrkesroll de önskade under arbetets gång. Uppgiften var riktad mot företagen RISE Interactive, TEDx och Humlan, som alla hade olika behov som studenterna fick hjälpa dem med. Även här blev de flesta produktionerna i form av film och även här fick studenterna mycket beröm av uppdragsgivarna.

Se några av produktionerna från kursen via länkarna nedan:

Redaktör: Fanny Routovaara