Publicerad: 2015-05-19

Dubbla karriärer vid Umeå universitet inspirerar

NYHET Umeå universitet är framgångsrika gällande kombinationen elitidrott och studier i Sverige. Under dagarna 18-20 maj arrangerar Riksidrottsförbundet (RF) en internationell projektträff i Umeå som behandlar ämnet Dubbla karriärer.

Umeå universitet ligger i framkant när det gäller elitidrott och studier i Sverige. Riksidrottsförbundet (RF) är delaktig i två EU-projekt som behandlar Dubbla karriärer och har valt att förlägga sin projektträff i Umeå under dagarna 18-20 maj för att ta del av Umeå universitets framgångar gällande elitidrott och studier.

Rektor Lena Gustafsson inledde under måndagskväll konferensen. Under tisdagen kommer delegationen att hålla till på IKSU Sport och Anna Olofsson, marknadschef på Umeå Kommun, inledde dagens program. Under tisdagen kommer bl.a. Tor Söderström, föreståndare Idrottshögskolan, att informera om hur Umeå universitet arbetar med Dubbla karriärer. Under onsdagen kommer delegationen bl.a. få lyssna till Jan Bäck, verksamhetsledare för Friidrottens Prestationscentrum (FPC) samt till Helena Gustafsson som berättar om sina upplevelser som elitidrottsstudent vid Umeå universitet. Natalia Stambulova, högskolan i Halmstad, Kent Lindahl och Maja Uebel, RF, samt Olle Arnfelt, Svenska Olympiska kommittén (SOK), kommer även att hålla föreläsningar under dagarna 18-20 maj.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson