Publicerad: 2012-06-15

Ekolog från Umeå expert i SVT:s naturprogram

NYHET Vilken är världens äldsta djurart? Och hur kommer det sig att åsnor och hästar kan få ungar ihop? Tittarnas egna naturfrågor står i centrum för SVT:s naturprogram Studio natur med Linda Olofsson som programledare. Bent Christensen, ekolog vid Umeå universitet, ingår i expertpanelen som reder ut svaren på frågorna. Programmen spelas in på Norrmjöle havsbad utanför Umeå. De sänds i höst i Kunskapskanalen med start den 1 november.

Text: Anna-Lena Lindskog

Inspelning i det fria. Studio Natur produceras av SVT i Umeå och spelas in vid Norrmjöle havsbad. Regnet hänger i luften ovanför inspelningsplatsen i en skogsdunge ovanför badet i Norrmjöle. In i det sista fixar tv-teamet med praktiska detaljer. Ett akvarium fylls på med sand, stenar och vatten. 19-åriga åsnan Columbus som ska medverka i programmet knyts fast vid ett träd. Han ser sig omkring med spetsade öron, men står sedan och knaprar förstrött på trädstammen. Så har han också varit med på liknande ståhej förut, bland annat ett julspel i Luleå domkyrka, berättar ägaren Magnus Näslund.

Ekologen Bent Christensen får en mygga fastsatt innan inspelningen rullar i gång.
Rutinerad panel
Den här dagen ska två program spelas in. Linda Olofsson och expertpanelen har avslutat ett möte och är klara att sätta i gång. Experterna har varit med tidigare säsonger och börjar vara rutinerade i tv-sammanhang. Förutom Bent Christensen består panelen av biologerna Marie Dacke, Lunds universitet, och Kristina ”Snuttan” Sundell, Göteborgs universitet. Studio Natur går i Kunskapskanalen och programmet får in massor av frågor från tittarna. Det är mycket jobb med att välja ut vilka som ska besvaras i rutan och hur, berättar Bent Christensen. – Svaren måste vara intressanta, det är lite tvärtom jämfört med jobbet på universitetet där frågorna är det som är i fokus, säger han. Bent Christensen har medverkat i flera säsonger av Studio Natur. Det är inte det enda populärvetenskapliga sammanhang han förekommer i. Han är också flitigt anlitad föreläsare i skolorna och en av experterna i teknisk-naturvetenskapliga fakultetens populära evenemang för sjätteklassare, Levande frågelådan.
Åsnan Columbus är med för att illustrera skillnader mellan två arter som märkligt nog kan para sig med varandra, häst och åsna. Biologen Kristina Sundell visar på likheter och olikheter mellan djuren.
"Viktig uppgift" – Det är en otroligt viktig uppgift för universitetet att nå ut med kul information om natur och naturvetenskap. Jag tycker också det är väldigt kul att förmedla krångliga sammanhang på ett intresseväckande sätt. Bent Christensen forskar om markanvändning och artrikedom i tropikerna. Han undervisar bland annat i tropisk ekologi, en kurs där han varje år tar med studenterna till Borneos regnskogar. Han är även en skicklig naturfotograf – och fotona visar han förstås när han föreläser i olika sammanhang. Det är lärorikt att jobba med tv, tycker han. Experterna lär sig ständigt nya saker av varandra, men övar också upp förmågan att ge rappa och klatschiga svar på tittarfrågorna. – Är vi inte snabba nog blir vi bortzappade, konstaterar Bent Christensen. Det jag på universitetet har en timme för har jag i tv en minut på mig att berätta.

Repetition i regn
Medan teamet genomför en kvick repetition börjar regnet strila. Lyckligtvis är kamerorna skyddade av stora parasoll och ett tunt segel täcker just precis bordet och de gula second hand-fåtöljerna där Linda Olofsson och expertpanelen sitter. Lika snabbt som den börjat är regnskuren över lagom till bandstart. I stället kommer myggen fram och är rejält på hugget. Fotografen Runar Enberg fäller rutinerat upp kapuschongen på sin jacka. På händerna som rattar den stora kameran har han rejäla trädgårdshandskar. Programmet spelas in i ett svep för att ge en känsla av direktsändning. Alla får order att stänga av sina mobiltelefoner så att inget stör. – Pass på, varsågod, hörs från producenten.

Coolt med mammutar
Avsnittet ska handla om utdöda, väldigt gamla respektive nya arter. Programledaren Linda inleder med en diskussion om vilken utdöd djurart experterna helst hade velat träffa på om de kunnat? Mammutar vore coolt, men ännu coolare vore förstås Tyrannosaurus Rex, tycker Bent. Efter några tittarfrågor, bland annat om varför dinosaurierna dog ut och om mårdhundars och signalkräftors framfart i svensk natur kommer gänget in på vad en art egentligen är. Hur kan hästar och åsnor som är olika arter para sig och få en levande avkomma? Vid det här laget börjar Columbus ha långtråkigt borta vid sitt träd. Han skriar på åsnors vis – och det högljutt! Alla skrattar och så får Columbus äntligen vara i fokus när Kristina Sundell kliver upp och visar på likheter och skillnader mellan häst och åsna. Sedan står han lugnt och äter hö medan nya tittarfrågor avhandlas om allt från huggormar till strandsnäckor. Inspelningarna fortsätter hela eftermiddagen. Sedan blir det förberedelser inför nästa dag, då bland annat världens största hästras, shirehästen, ska medverka i programmet.
Stämningen är hjärtlig när teamet repar inför dagens inspelning. Från vänster Bent Christensen, Umeå universitet, och Kristina Sundell, Göteborgs universitet.
I ett litet terrarium kryper dödgrävare omkring, en skalbagge som tycker att rutten fisk är smaskens, berättar Maria Brännström, SVT.
Text & foto: Anna-Lena Lindskog