Publicerad: 2020-10-05

Elastisys deltar i EU-projekt inom fog computing

NYHET Umeåbaserade forskningsbolaget Elastisys är enda svenska företag i ett internationellt projekt inom avancerad teknik för databehandling, så kallad fog computing, finansierat av EU.

Text: Mikael Hansson

Det är det prestigefulla FogGuru-projektet inom avancerad teknik för databehandling, så kallad Fog Computing, som Elastisys deltar i.

Utvecklingen av Internet of Things, t ex smarta kylskåp och dammsugare, innebär enorma mängder data som skapar högt tryck i nätverken mellan molnet och enheten. Detta kan leda till tekniska problem. För att lösa detta växer nu ”Fog Computing” – tekniska lösningar som gör tjänsterna mer mottagliga och effektiva genom att komma närmare själva enheterna. Beräkningarna sker helt enkelt närmare användarna, ungefär som att dimma ligger närmare marken än moln.

Kraftiga investeringar

Målet med FogGuru-projektet är att leverera ett treårigt industriellt doktorandprogram för utbildning av nästa generations europeiska Fog Computing-experter. De unga forskarna har fått möjlighet att tillämpa sin forskning i ett projekt kring vattenförvaltningen i staden València, för att testa sin teknik.

Projektet involverar åtta unga forskare, samordnade av två prestigefyllda universitet, University of Rennes 1 och Technical University of Berlin, samt EIT Digital Rennes, en ledande utbildningsorganisation. Även innovationscentret Las Naves i València och två djupteknologiska företag, U-Hopper i Trento och det Umeåbaserade Elastisys deltar.