Publicerad: 2010-11-16

Elbranschen och Umeå universitet skriver avtal

NYHET Umeå universitet, Luleå tekniska universitet och Mittuniversitetet inleder ett samarbete med Svensk energi. Nästa hösttermin startar en distansutbildning för att trygga fler högskoleutbildade ingenjörer i Sverige inriktade på elkraft. I dag undertecknades avtalet i Stockholm.

– Avtalet kommer att ge studenterna unika kontakter med sina blivande arbetsgivare. Svensk energi och 13 elföretag kommer att medverka i utbildningen i form av gästföreläsningar och genom att erbjuda projektuppdrag, praktikplatser och examensarbeten. Intresset från näringslivet visar också att det finns ett stort behov av att rekrytera elkraftingenjörer, säger professor Ulf Edlund, som undertecknat avtalet.

Programmet ges via internet och cirka två gånger per termin samlas studenterna på en studieort för gemensamma laborationer och genomgångar. Utbildningen ger en högskoleingenjörsexamen.

Läs mer om programmet på:

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lennart Nilsson, utbildningsledare, Tekniska högskolan Telefon: 090-786 60 77, 070-6100382
E-postadress: lennart.nilsson@math.umu.se

Redaktör: Karin Wikman