Publicerad: 2014-08-05

Elever forskar under sommarlovet

NYHET För femte året i rad organiserar forskare vid Umeå universitet ett forskarläger för ungdomar som har gått ut årskurs 7. Det naturvetenskapliga lägret pågår 11–15 augusti vid Umeå universitet, Umevatoriet och Energicentrum. 25 elever från 13 olika skolor kommer att prova på forskning under veckan.

– Syftet med lägret är att fånga elevernas intresse för naturvetenskap och visa hur naturvetenskaplig forskning går till. Dessutom får de en möjlighet att möta personerna bakom forskningen som bedrivs här i Umeå, säger Hanna Uvell som är huvudansvarig för organisationen.

Veckans program består av en mängd olika moment där forskare från olika naturvetenskapliga discipliner såsom kemi, växtfysiologi, matematik, fysik, medicin och vetenskapshistoria är involverade. Eleverna kommer från skolor runt Umeå, Örnsköldsvik och Hammardal i Jämtland.

Den första dagen kommer de att tillbringa vid Umeå Energicentrum med samarbetsövningar och middagen lagas ute i naturen. Den andra till fjärde dagen kommer eleverna till Kemiskt Biologiskt Centrum och institutionen för matematik vid Umeå universitet, där de får lösa olika uppgifter, bland annat dechiffrering, bygga en månlandare och lösa en mordgåta.

Avslutningsdagen, fredagen den 15 augusti, kommer de att sammanställa sina forskningsresultat på en affisch som de kommer att presentera för varandra och intresserade anhöriga. Lägret avslutas med en föreläsning i naturvetenskapshistoria.

– Vi hoppas att det blir en rolig, spännande och inspirerande vecka för deltagarna. Förhoppningsvis lyckas vi också locka någon att välja en framtida karriär inom naturvetenskap, säger Hanna Uvell.

Arrangör för forskarlägret är Umeå universitet i samarbete med Umevatoriet.

Journalister är välkomna att besöka forskarlägret under hela veckan.

För mer information, kontakta gärna:

Hanna Uvell, projektledareKemiska institutionen, Umeå universitet

Forskare och institutioner som organiserar forskarlägret 2014:

• Institutionen för kemi: Cecilia Engdahl, Martina Kulén• Institutionen för fysiologisk botanik: Daniel Decker, Ingrid Michelson• Institutionen för medicinsk kemi och biofysik: Anna Karin Nilsson• Institutionen för molekylärbiologi: Lisa Wirebrand, Tony Karsborn• Institutionen för matematik: Mattias Pettersson, Therese Gabrielsson• Institutionen för tillämpad fysik och elektronik: Jonas Bror Stenberg
• Institutionen för fysik: Krister Wiklund

Redaktör: Eva-Maria Diehl