Publicerad: 2007-03-20

Elever från hela Norrland besöker campus på torsdag

NYHET Umeå universitet anordnar torsdag den 22 mars en informationsdag för elever från hela Norrland. Över 1 900 elever från gymnasieskolor, vuxenutbildning och folkhögskolor kommer att besöka campus.

Under dagen får elever från Västerbotten, Norrbotten och Västernorrland veta mer om Umeå universitets utbildningar samtidigt som de också får träffa studenter och lärare. Dagen är fylld med olika aktiviteter där eleverna bland annat kan lyssna på inspirerande föreläsningar och göra studiebesök. Arrangemanget är ett samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och Iksu.

Informationsdagen är ett komplement till utbildningsmässor och information i gymnasieskolorna. Genom att besöka universitetet får eleverna en känsla av atmosfären på campus och den miljö där utbildningen bedrivs.

För elever som kommer från en skola i Umeå börjar dagen klockan 9:00 i Aula Nordica med inledningspasset ”Vad är egentligen ett universitet?”. Klockan 10.00 hålls samma inledning för elever som går på skolor utanför Umeå. Klockan 10.00 börjar parallella informationspass i Samhällsvetarhuset och i Mit-husets entré. Informationsdagens sista pass slutar 13.40.

Program: www.studera.umu.se/studier/pdf/infodag_program2007.pdf

Kontaktpersoner: Maria Hammarström, projektadministratör, informationsenheten. Tel: 090-786 50 70 Mobil: 070-2515518
E-post: maria.hammarstrom@adm.umu.se

Marika Wahlberg, projektadministratör, informationsenheten. Tel: 090-786 64 64