Publicerad: 2023-09-11 Uppdaterad: 2023-09-12, 08:13

Elisabet Nylander belönad av Svenska Läkaresällskapet

NYHET Svenska Läkaresällskapet (SLS) belönar professor och överläkare Elisabet Nylander, Umeå universitet, samt Arne Wikström, docent och överläkare, Karolinska Universitetssjukhuset med Ellis och Ivar Janzons pris 2023. Pristagarna delar på 70 000 kronor.

Priset rör vetenskaplig forskning inom dermatologins och venereologins område. Elisabet Nylander belönas för att hon under lång tid uthålligt ägnat sig kliniskt och forskningsmässigt åt sexuellt överförbara infektioner (STI) och genital dermatologi.

Elisabet Nylander har publicerat många vetenskapliga artiklar inom dessa fält. Målet för hennes arbete med STI har varit och är att optimera omhändertagandet av denna stora grupp av patienter. Detta genom att i forskningen fokusera på bland annat identifiering av riskgrupper och riskfaktorer för att förvärva en STI, intervention i identifierade riskgrupper, epidemiologin av behandlingsbara STI i olika populationer, extra-genital klamydia samt psykosocial hälsa och klamydia.

”Stor betydelse”

”Elisabets forskning har haft praktiskt stor betydelse för både omhändertagande av patienterna och som underlag för intervention riktad till högriskpatienter och för utvärdering av sådan intervention”, skriver Svenska Läkaresällskapet.

– Jag är förstås glad och tacksam över att forskning om venereologi och genital dermatologi uppmärksammas. Vi är ju en viktig del av specialiteten, säger Elisabet Nylander.