Publicerad: 2020-10-08

Elitidrottande studenter i Umeå tilldelas Elitidrottsstipendium

NYHET Olivia Carlsson, Emma Ribom ,Moa Lundgren och Moa Olsson kombinerar elitidrott med akademiska studier vid Umeå universitet och är fyra av de 60 elitidrottande studenter som tilldelas Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium 2020–2021.

Elitidrottsstipendiet är ett samarbete mellan RF och Svenska Spel och ska möjliggöra för den aktiva att kunna kombinera elitidrott och studier efter gymnasiet.

Utmaningarna för många idrottare är större än någonsin, precis som för föreningar och förbund. Förutom de ekonomiska svårigheter som coronapandemin medför brottas de aktiva även med frågor som rör inställda och flyttade tävlingar och läger, osäkerhet kring kval och ranking, oro kring sponsorer och andra intäkter samt annat som begränsas av rådande restriktioner.

– Vår förhoppning är att elitidrottsstipendiet ska stötta de aktiva, så att de orkar att utvecklas in i den förhoppningsvis ljusare framtiden. Karriärerna för både studier och idrott är längre nu än tidigare. Något som är positivt, då många av de bästa satsar och presterar på topp i många år, säger Liselotte Ohlson, avdelningschef för elitidrottsstöd, Riksidrottsförbundet.

– Att kombinera en elitsatsning med studier kräver både ett enormt engagemang och mycket vilja. Svenska Spel är idrottens största supporter och vi är glada över att kunna hjälpa stipendiaterna att förverkliga sina drömmar, både i och utanför klassrummet, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef Svenska Spel.

Landslagsaktiva Umeåstudenter

Såväl Olivia Carlsson, Emma Ribom, Moa Lundgren och Moa Olsson är landslagsaktiva inom sin idrott.

• Olivia Carlsson, ishockey, Fysioterapeutprogrammet 180 hp
  • Emma Ribom, längdskidor, Tekniskt-naturvetenskapligt basår 60 hp
  • Moa Lundgren, längdskidor, Fristående kurser: Innovation och affärsutveckling 7,5 hp
  • Moa Olsson, längdskidor, Fristående kurser: Hem- & Konumentvetenskap B 30 hp

Emma Ribom och Moa Lundgren ingår i träningsgruppen Elitskidcentrum, ESC, vid Idrottshögskolan i Umeå.

Se alla elitidrottsstipendiater 2020-2021

Elitidrottsstipendiet innebär

• Ett ekonomiskt stöd på 50 000 kronor per stipendiat som delas ut en gång per termin (25 000 kronor per termin).
  • Resursstöd från Riksidrottsförbundet i form av idrottspsykologi, idrottsmedicin och idrottsfysiologi inklusive idrottsnutrition.
  • Ett läger under tre dagar på Bosön med deltagande på Idrottsgalan.
  • Rådgivning och vägledning kring Dubbla Karriärer (DK). Idrottspsykologiskt karriärstödssamtal (karriärövergångar, karriärvägledning eller karriäravslut).
  • Ingång i vårdappen, Svensk Idrottshälsa.

Läs Riksidrottsförbundets nyhet: Elitidrottsstipendium till 60 idrottare från 35 idrotter