Publicerad: 2015-03-02

Elitidrottsstudent Emilia Lindstedt tvåa på Tjejvasan

NYHET ESC-student Emilia Lindstedt visade framfötterna i årets Tjejvasan, efter hård spurtduell slutade Lindstedt på en andra plats - endast 0,5 sekunder från segern.

Tjejvasan arrangerades den 28:e februari, bland de 10 000 st. tjejerna på startlinjen fanns bland annat elitidrottsstudent Emilia Lindstedt. Emilia ingår i träningsgruppen för Elitskidcentrum (ESC) vid Idrottshögskolan, Umeå universitet, och elitsatsar på längdskidor samtidigt som hon studerar vid Umeå universitet.

Emilia, som förra söndagen vann Skinnarloppet, visade även framfötterna i Tjejvasan och kunde i ledning åka först över Auklandbron efter att ha genomfört ett fint lopp. In på upploppet stod segern mellan fyra tjejer. Efter en tuff spurtduell mot norska Laila Kveli, som de senaste två åren vunnit Tjejvasan, slutade Emilia Lindstedt på en andra plats endast 0,5 sekunder från segern. Emilias sluttid på Tjejvasan är 1.19.12.

ESC-studenten Emilia Lindstedt är jättenöjd efter sin andraplats och rankar den som sin karriärsfrämsta insats:
–Vi var många och det var viktigt att hålla en bra position i fall det skulle bli en spurt. Jag försökte ligga långt fram ända från att det var fyra kilometer kvar. På upploppet låg jag längst fram och jag tänkte att nu kör jag det jag har. Ingen kom upp bredvid mig förrän på slutet och då orkade jag inte svara. Det var nära, säger Lindstedt.

Se SVTs intervju med Emilia Lindstedt (se bild nr 3/7)

Redaktör: Anna-Karin Eriksson