Publicerad: 2015-06-24

Elitidrottsstudent vid Umeå universitet deltar i Sommaruniversiaden 2015

NYHET Under dagarna 3–14 juli arrangeras Sommaruniversiaden, ofta kallat Student-OS, i Sydkorea. Umeåstudenten Mattias Lindberg reser inom kort till mästerskapet för att tävla i friidrott med grenen slägga.

Sommaruniversiaden arrangeras i Sydkorea under dagarna 3–14 juli. Vid den senaste Sommaruniversiaden i Kazan, Ryssland, år 2013 deltog över 10 000 deltagare från 162 länder. Bland årets deltagare finns Mattias Lindberg, elitidrottsstudent vid Umeå universitet.

Dubbla Karriärer

Mattias Lindberg läser på Gastronomiprogrammet med inriktningen kreativ matlagning och har just avslutat termin 4 av 6. Mattias som ursprungligen kommer från Bergsbyn utanför Skellefteå sökte sig till Umeå för att elitsatsa på sin idrott samtidigt som han studerar vid Umeå universitet.

– Jag visste att det fanns väldigt bra möjligheter att kombinera studier med idrotten i Umeå samt att Idrottshögskolan har ett FPC, Friidrottens prestations centrum, berättar han. Utbildningen jag går på finns bara på ett annat ställe i Sverige på universitetsnivå.

Mattias började med friidrott som väldigt ung, redan i 8–10-årsåldern. När han var 14–15 år testade han slägga och fastnade för den grenen. Hans elitsatsning började relativt sent, vid cirka 19–20 års ålder. I dag är Umeåstudenten 24 år och tävlar för sin hemklubb Skellefteå AIK Friidrott. År 2011 och 2012 vann Mattias JSM guld samt ett SM-brons år 2013. Han har även varit med i Finnkampen under år 2013.

Mattias har skrivit ett elitidrottsavtal med Umeå universitet, ett avtal som möjliggör kombinationen av studier och satsningen på elitidrott.
– Kombinationen har hittills fungerat väldigt bra, berättar Mattias. Lite speciellt är det eftersom jag har till en stor del en praktisk utbildning och då jag ofta behöver vara på plats och inte kan planera mitt pluggande efter träning utan heller tvärt om. Det har ändå fungerat bra hittills och jag hoppas att det fortsätter göra det även det sista året. Träningsmöjligheterna i Umeå är väldigt bra i form av hallar, tränare och andra inom FPC och Idrottshögskolan, fortsätter Mattias som kan varmt rekommendera andra elitidrottare att söka till Umeå universitet.

Efter idrottskarriären drömmer Mattias om att jobba upp sig inom restaurangbranschen och slutligen äga och driva en egen restaurang.
–Det är en dröm jag haft sedan jag var liten, säger han.

Sommaruniversiaden 2015

Universiaden arrangeras vartannat år i separata sommar- och vinterspel, på liknande sätt som de olympiska spelen. Årets sommaruniversiad går av stapeln i Gwangju, Sydkorea. Universiaden är en mycket stor upplevelse och kan liknas vid ett OS för studenter.

– Jag åker till Sommaruniversiaden med målsättningen att göra säsongens och min livs bästa tävling, berättar Mattias. I dagsläget har jag ett personbästa på 67.09 och årsbästa på 66.90 vilket jag hoppas slå i Sydkorea. Jag kvalar onsdag den 8:e juli och har final dagen efter om jag skulle gå dit.

Mattias kommer att blogga om sitt deltagande i Universiaden.

Följ Mattias under hans vistelse i Sydkorea och hans deltagande i Universiaden.

111 studentidrottare från Sverige till Universiaden i Korea - studentidrottens motsvarighet till ett olympiskt spel.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson