Publicerad: 2012-05-15

Elitidrottsstudenten Ambjörn Holmkvist är uttagen till VM i Kendo

NYHET Elitidrottsstudenten Ambjörn Holmkvist är uttagen till VM i Kendo, och är med när det 15:e World Kendo Championships ska avgöras i Novara, Italien, under helgen 25-27 maj.

- Jag är uttagen att representera Sverige först som en av fyra herrar i den individuella tävlingen för herrar under fredagen och sedan som en av sju herrar i Sveriges lag till lag tävlingen, berättar Ambjörn som är student på Idrottsvetenskapliga programmets andra termin vid Umeå universitet.

Kendo är Japansk fullkontaktsfäktning där man hugger och stöter på varandra för att få poäng. Bäst av tre poäng gäller.

Under VM tävlar cirka 50 länder. I herrarnas lagtävling är det 45-50 lag och individuellt omkring 200 herrar. Alla kämpar om samma guld eftersom det inte finns några viktklasser. Den enda uppdelning som sker i VM är mellan dam och herr.

I lagtävlingen ställs Ambjörns lag mot Australien och Chile, och individuellt möter han d'hont från Belgien och Garzia från Mexico.

VM:s officiella hemsida

UCIV önskar Ambjörn lycka till!

Redaktör: Anna Svanbeck