Publicerad: 2016-03-07

Elitidrottsstudenter långt framme i Vasaloppet

NYHET Tre alumner från Idrottshögskolan tillhörde de allra främsta när Vasaloppet avgjordes i helgen. Markus Ottosson blev totalt sexa och därmed bäste svensk i herrklassen. I damklassen slutade Emilia Lindstedt sjua och Therese Anderson på 18:e plats.

Vasaloppet 2016, första backen.
Foto: Vasaloppet/Ulf Palm.

Alla tre har studerat vid Umeå universitet med så kallat elitidrottsavtal, som bland annat gör det möjligt att anpassa studietakten efter träning och tävlingar.

Emilia Lindstedt har studerat Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning mot idrottsmedicin och coaching och därefter magisterprogrammet i idrottsmedicin. Tävlar för Falun Borlänge SK.

Therese Anderson har studerat på Tränarprogrammet med inriktning mot idrottsmedicin, idrottsfysiologi och idrottspsykologi. Sedan hon blev klar i våras arbetar hon nu på Skidgymnasiet i Lycksele. Tävlar för IFK Umeå.

Markus Ottosson läser på Biomedicinarprogrammet, men har i år studieuppehåll och satsar fullt ut på långlopp. Tävlar för Skellefteå SK.

Fler resultat på vasaloppet.se

Redaktör: Michael Nordvall