Publicerad: 2020-12-22

Elitidrottsstudenter medaljörer i jaktstarts-SM

NYHET Evelina Wickbom, Markus Lundholm och Rasmus Wickbom, samtliga elitidrottsstudenter vid Orienteringens kompetenscentrum (OKC) Idrottshögskolan, stod på pallen under helgens premiärtävlingar i skidorientering.

Flera av studenterna vid OKC visade framfötterna i jaktstarts-SM i skidorientering som genomfördes i Boden 19-20 december. Vid söndagens SM i jaktstart gick elitidrottstudenten Evelina Wickbom ut i 15 sekunders ledning efter lördagens prolog. Evelina utökade sin ledning och vann sitt första SM-guld med 1,38 minuters segermarginal. Frida Sandberg hamnade på en fjärde placering.

Även elitidrottsstudenterna Markus Lundholm och Rasmus Wickbom blev medaljörer i söndagens SM-tävling. Markus gick ut 14 sekunder efter ledaren i lördagens prolog, men bärgade efter sekundstrid hem guldet. Rasmus Wickbom tog hem bronset.

Helgens två tävlingar var de första av 13 deltävlingar som ingår i Svenska Cupen för seniorer.

Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet satsar på Dubbla karriärer

• Evelina Wickbom läser Civilingenjörsprogrammet i bioresursteknik, 300 hp
  • Markus Lundholm läser Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, 300 hp
  • Rasmus Wickbom läser Tränarprogrammet, 180 hp.
  • Frida Sandberg har tagit examen i Civilingenjörsprogrammet i bioteknik, 300 hp och läser nu fristående kurser.