Publicerad: 2015-11-26

Elitidrottsstudenter på startlinjen i skidorienteringens världscuppremiär

NYHET Under dagarna 27 november - 1 december står flera av elitidrottsstudenterna vid Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) på startlinjen i världscuppremiären i skidorientering i finska Ylläs . Förbundskaptenen Frans Wickbom är förväntansfull inför säsongen och tror att flera av de svenska landslagsåkarna kan stå på pallen i vinter.

Fredag den 27 november har skidorienterarna världscuppremiär i finska Ylläs. Under dagarna 27 november till 1 december kommer åkarna tävla i fyra distanser. I den svenska landslagstruppen finns bland annat Evelina Wickbom, Frida Sandberg, Magdalena Olsson, Markus Lundholm samt Erik Blomgren - samtliga elitidrottsstudenter vid Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

Programmet för världscuppremiären ser ut enligt följande:27/11 Sprint28/11 Mixstafett29/11 Medeldistans
1/12 Långdistans

OCU-studenter medaljhopp

Under månadsskiftet februari/mars går EM i skidorientering i Österrike. Magdalena Olsson har tagit individuell medalj tidigare och förbundskapten Frans Wickbom vet att hon har kapaciteten att visa framfötterna. Frans lyfter även fram Frida Sandberg och Erik Blomgren som potentiella medaljörer.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson