Publicerad: 2023-09-20

Elitidrottsstudenter tilldelas stipendium

NYHET Tre av universitetets elitidrottsstudenter tilldelas Riksidrottsförbundet och Svenska Spels elitidrottsstipendium 2023–2024.

50 idrottare från 40 olika idrotter får ta emot Riksidrottsförbundet och Svenska spels elitidrottsstipendium. Däribland finns David Åhman, Maja Viström och Emil Johansson, samtliga elitidrottsstudenter vid Umeå universitet. Elitidrottsstipendiet innebär ett ekonomiskt stöd på 50 000 kr till varje stipendiat samt bland annat stöd från avdelningen Elitidrottsstöd på Riksidrottsförbundet inom idrottspsykologi, idrottsmedicin, idrottsfysiologi samt idrottsnutrition.

–Vi vet att möjligheten att nå världsklass som elitidrottare skiljer sig mycket åt och att vägen till framgång är allt annat än spikrak. Forskningsstudien “Vägar till världstoppen” visar att många elitidrottare är i behov av en familj eller närstående som kan ge både ekonomiskt och socialt stöd eftersom det stödet saknas i delar av elitidrotten, såsom resurssvaga idrotter och paraidrott. Att då få ett tillskott ekonomiskt under studietiden ger en ökad trygghet, säger Liselotte Ohlson, chef elitidrott Riksidrottsförbundet.

Dubbla karriärer

Maja Viström kombinerar studier vid Psykologprogrammet med inriktning mot idrott med en elitsatsning i innebandy och får för andra året i rad ta emot Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium. Maja tilldelades Idrottshögskolans utmärkelse ”Årets Elitidrottsstudent 2022” för sitt framgångsrika sätt att kombinera akademiska studier med en elitidrottssatsning.

Elitidrottsstipendiaten David Åhman har bland annat vunnit EM-guld i beachvolleyboll två gånger och läser fristående kurser vid universitetet.

Emil Johansson läser Fysioterapeutprogrammet samtidigt som han elitsatsar på styrkelyft och är bland annat nordisk mästare i styrkelyft och bänkpress.

–Det känns overkligt, att vinna något så stort har jag inte gjort innan. Samt att vara den enda styrkelyftaren i Sverige som får stipendiet känns extra häftigt, säger Emil Johansson.

Vad betyder stipendiet för dig och din satsning på Dubbla karriärer?

–Att tilldelas stipendiet känns extra speciellt för mig då det inte än finns prispengar i styrkelyft, trots att jag vunnit flertal nationella som internationella mästerskap. Det har verkligen lönat sig att lägga ner all den tiden på träning som jag gjort. Sedan att kunna göra satsningen jag gör i samband med studier funkar utmärkt, jag har verkligen ett superbra stöd från både idrottshögskolan och utbildningen. Som att få skriva en sals tenta i Frankrike trodde jag aldrig skulle vara möjligt, men tack vare stödet var det möjligt, berättar Emil.

– Svenska Spel är svensk idrotts största sponsor och talangutveckling ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Att kombinera en elitsatsning med studier kräver mycket vilja och vi är glada att kunna hjälpa stipendiaterna förverkliga sina drömmar. Det är extra roligt att se bredden av idrotter och utbildningar hos de aktiva som idag får ta emot Elitidrottsstipendiet, säger Nicklas Biverståhl, ansvarigt sponsringsavtal Svenska Spel.

Läs hela nyheten på rf.se

Årets elitidrottsstipendiater 2023-2023

Om Elitidrottsstipendiet

Riksidrottsförbundets (RF) och Svenska Spels Elitidrottsstipendium ska möjliggöra och skapa bättre förutsättningar för elitidrottsaktiva på landslagsnivå att kunna kombinera elitidrott och studier på eftergymnasial nivå. Syftet är också att skapa goda förutsättningar för utövarna så att svensk idrott kan nå fler idrottsliga framgångar internationellt. Stipendiet är på totalt 50 000 kronor per stipendiat och delas ut en gång per termin (25 000 kronor per termin) till 50 aktiva. Elitidrottsstipendiet är en del av RF:s elitidrottsstöd till specialidrottsförbunden (SF). Det innebär att de sökande rangordnas av respektive SF. Elitidrottsstipendium har delats ut sedan 1980.