Publicerad: 2018-05-09

Elitidrottsstudenter uttagna till längdskidlandslagets nya träningsgrupp Team Bauhaus

NYHET Förbundskapten Rikard Grip har tillsammans med tränarna för Svenska längdskidlandslaget tagit ut A-laget och den nya träningsgruppen Team Bauhaus. Bland åkarna i Team Bauhaus finns elitidrottsstudenterna Lovisa Modig, Karl-Johan Dyvik och Johan Häggström, vid Elitskidcentrum (ESC) Idrottshögskolan, representerad.

Sju damer och sju herrar ingår i det ny uttagna A-laget. Vid sidan av A-laget finns i år även en andra träningsgrupp, Team Bauhaus, som i sin tur består av sju damer och sju herrar. Tillsammans med tränarna har Rikard Grip utsett de åkare som ingår i A-landslaget och Team Bauhaus. Samarbetet med Bauhaus möjliggöra för åkarna i den nya träningsgruppen, Team Bauhaus, att kunna delta på A-lagets samtliga läger och samlingar.

– Vi är mycket tacksamma för det stöd som Bauhaus ger oss. Det ger oss ekonomiska förutsättningar att de aktiva som ingår i Team Bauhaus delta på samma läger som A-laget, vilket vi tror är den absolut bästa miljön för dessa talanger att och ta ytterligare steg, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.

- Ett stort grattis till Lovisa, Karl-Johan och Johan! Det är otroligt glädjande och naturligtvis mycket positivt för verksamheten Elitskidcentrum (ESC) vid Idrottshögskolan, säger Elbert Karlsson verksamhetsledare för ESC.

Landslagets uttagna åkare

A-landslag damer

Ebba Andersson, Sollefteå skidor IF,Anna Dyvik, IFK Mora SK,Hanna Falk, Ulricehamns IF,Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK,Charlotte Kalla, Piteå elit SK,Stina Nilsson, IFK Mora SK,
Jonna Sundling, IFK Umeå.

A-landslag herrar

Jens Burman, Åsarna IK,Calle Halfvarsson, Sågmyra SK,Daniel Rickardsson, Hudiksvalls IF,Teodor Peterson, IFK Umeå,Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK,Viktor Thorn, Ulricehamns IF,
Karl-Johan Westberg, Borås SK.

Team Bauhaus damer

Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Lovisa Modig, Sävast Ski Team IF, Elitidrottsstudent vid ESCMoa Molander Kristiansen, Falun-Borlänge SK,Maria Nordström, Ulricehamns IF,Evelina Settlin, Hudiksvalls IF,Linn Sömskar, IFK Umeå,Lisa Vinsa, Piteå elit SK.

Team Bauhaus herrar

Karl-Johan Dyvik, IFK Mora SK, Elitidrottsstudent vid ESCPetter Engdahl, Östersunds SK,Gustav Eriksson, IFK Mora SK,
Johan Häggström, Piteå elit SK, Elitidrottsstudent vid ESCAnton Persson, SK Bore,
Björn Sandström, Piteå elit SK.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson