Publicerad: 2017-11-06

Elitidrottsstudenter vid Umeå universitet tilldelas Elitidrottsstipendium

NYHET Elitidrottsstudenterna Salome Kabengano, Amanda Delgado Johansson, Erik Silfver och Gustav Nordström kombinerar en elitidrottssatsning med akademiska studier vid Umeå universitet. Studenterna är fyra av 75 idrottare som i samband med Idrottsgalan i Globen får ta emot Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium för läsåret 2017-2018.

Riksidrottsförbundet har sedan år 1980 tillsammans med Svenska Spel delat ut Elitidrottsstipendium till många framgångsrika idrottare. Elitidrottsstipendiet ska möjliggöra för den aktiva att kombinera sin elitidrottssatsning med studier efter gymnasiet. Stipendiet tilldelas 75 stycken aktiva på Idrottsgalan i globen och motsvarar 50 000 kronor per stipendiat och delas ut en gång per termin (25 000 kronor per termin). Stipendiaterna får dessutom möjlighet att komma på läger på Bosön.

Erik Silfver - längdskidor

Erik Silfver läser Civilingenjörsprogrammet i Energiteknik och kombinerar sina akademiska studier med en elitidrottssatsning i längdskidåkning.

Stort grattis Erik, hur känns det att få detta stipendium?

Tack, det känns väldigt roligt.

Vad betyder stipendiet för dig och din satsning?

Stipendiet innebär en ekonomisk trygghet, att veta att jag får in pengar så att jag klarar mig oavsett hur jag presterar på tävlingarna.

Vilka förändringar kommer du att kunna göra?

Jag tror inte att jag kommer att göra så stora förändringar, men det blir ju lättare att göra de val som är bäst för min idrottskarriär om jag inte behöver oroa mig för att få ekonomin att gå i hop.

Hur går träningen?

Det har varit lite segt senaste veckorna då jag dragit på mig en långdragen förkylning, men har nu kunnat börja om med träningen igen. Jag hoppas på att komma i form till säsongspremiären om ett par veckor.

Salome Kabengano - basket

Stort grattis Salome, hur känns det att bli tilldelad Riksidrottsförbundet och Svenska Spels elitidrottsstipendium?

Tack, det känns jättekul och uppskattat att få det. Detta stipendium bidrar till extra motivation och pepp.

Berätta vad detta innebär för dig och din satsning?

I och med att jag är skadad för tillfället och inväntar en operation så betyder stipendiet desto mer i dagsläget, det ger mig en chans att veta att jag kan rehabilitera mig i lugn och ro sedan. Träningen flyter på bra, jag kör alternativ träning i nuläget i väntan på operationen och försöker hålla mig stark i de delar jag kan för att inte tappa allt för mycket under viloperioden efter operationen.

Vilka förändringar kommer du att kunna göra?

Jag kommer nog inte att göra så stora förändringar mer än att jag kan ge mig själv tid att träna och bli stark och hel igen i den takt jag behöver.

Hur går studierna, vad är det du pluggar?

Studierna går bra! Jag är inne på mitt sista år på Socionomprogrammet och skriver examensarbete fram tills jul. Därefter väntar kurser på avancerad nivå till våren innan jag är färdig socionom. Studietiden har gått otroligt fort.

Gustav Nordström - längdskidor

Stort grattis Gustav till Riksidrottsförbundet och Svenska Spels elitidrottsstipendium!

Tack, det känns fantastiskt roligt att få stipendiet.

Berätta, vad innebär stipendiet för dig och din satsning?

Stipendiet gör det möjligt för mig att satsa fullt ut på idrotten utan behöva studera på heltid eller jobba något vid sidan av. För den här säsongen så har det väl egentligen ingen betydelse eftersom planeringen vad det gäller läger och liknande redan var lagd när jag tilldelades stipendiet. Det blir mer fjolårets stipendiepengar som lägger grunden för den här säsongen om jag ska vara ärlig.

Hur går studierna på Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi?

Det går bra. Just nu har jag det ganska lugnt i skolan men i början på december ska jag börja läsa kursen Risk Management som ingår i mitt program och går på hel fart.

Till sist, hur går träningen?

Träningen har gått helt ok med undantag för en seg förkylning i somras. Säsongen börjar närma sig och jag försöker inte känna efter så mycket hur kroppen känns utan bara hålla mig till min träningsplan och fokusera på den viktiga finputsningen som är kvar inför premiären i Gällivare. Vi åker på läger onsdag den 8 november till Gällivare och blir sedan kvar där fram till premiären.

Amanda Delgado Johansson - innebandy

Stort grattis Amanda till Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium. Hur känns det att få detta stipendium?

Tack, det känns jättekul så klart! Det är väldigt roligt att vara en av stipendiets mottagare.

Vad innebär stipendiet för dig och din satsning?

I praktiken innebär det att jag får ungefär 2 000 kr mer i månaden , vilket naturligtvis är väldigt nödvändigt för mig som student. Därav kommer jag kunna lägga mera tid och fokus på min satsning.

Vilka förändringar kommer du kunna göra?

Jag kommer inte göra några stora förändringar, men det är skönt att få ett tillskott i kassan. Som student är det ibland ekonomiskt ansträngt.

Hur går studierna, vad är det du pluggar?

Det går fint! Jag pluggar Programmet för journalistik och går just nu termin tre av sex.

Avslutningsvis, hur går träningen?

Det går bra tycker jag! Vi har kommit igång bra med IKSU och matcherna rullar på.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson