Publicerad: 2016-05-26

Ella Nilsson utsedd till hedersdoktor

NYHET TV-kocken, läraren och matskribenten Ella Nilsson har av humanistiska fakulteten, Umeå universitet, utsetts till hedersdoktor 2016.

Ella Nilsson, född 1945 i Storuman, genomgick tidigt flera utbildningar, varvade med praktik och vikariat, innan hon gick en tvåårig hushållsteknisk utbildning i Sandviken och den treåriga hushållslärarutbildningen i Umeå 1971–74.

Ella Nilsson var redan från början en uppskattad lärare som engagerade sig för lokalproducerade råvaror samtidigt som hon arbetade för en ökad förståelse för besöksnäringens betydelse. 1974 knöts hon som hemkonsulent till Västerbottens läns hushållningssällskap där hon sedan arbetade fram till år 2000. Under perioden 2000–2010 var hon VD för Svensk köttinformation och driver nu företaget Ella Nilsson Mat & Prat AB.

Föreläsare, arrangör och TV-kock

Ella Nilsson har föreläst i kursen Norrländsk matkultur vid Umeå universitet i flera år och var adjungerad lektor vid Restauranghögskolan i Umeå en bit in på 2000-talet. För en bredare allmänhet är Ella välkänd som TV- kock i det direktsända programmet Café Umeå med start 1987. Hon har även haft en egen teveserie, Maträtt med Ella, i början av 1990-talet.

Bland mycket annat kan nämnas att hon ansvarade för det norrländska smörgåsbordet på Världsutställningen i Sevilla 1992. Hon var även ansvarig för förtäringen vid kungaparets Eriksgata längs Inlandsbanan i mitten av 1990-talet, projektledare för Gastro Botnia och inte minst har hon i 26 år varit värdinna och inspiratör vid de numera väl etablerade Västerbottensveckorna på Grand hotell i Stockholm.

Matskribent

Ella Nilsson har även medverkat i flera böcker kring mat och kulturhistoria, bland andra Mat för litet kök (1993) tillsammans med Lars Ulvenstam, En god bit Västerbotten (1995), Kära Ella! Käre Torgny! (2002) och Maten: hunger och törst i Västerbotten (2004) tillsammans med Torgny Lindgren samt Västerbotten på Grand Hotel (2010).

Ella Nilsson är ledamot i Kungl. Skogs- och lantbruksakademien, ordförande för Sveriges matjournalister Matmaffian, hedersmedlem i Norrlandsförbundet samt styrelseledamot i Västerbottens Gille i Stockholm. Hon har belönats för sin verksamhet med Olof Högberg-plaketten och mottog 2013 Kungl. Skytteanska Samfundets kulturpris.

Det finns goda skäl att kalla Ella Nilsson till hedersdoktor utifrån hennes målmedvetna och framgångsrika arbete att för en bredare allmänhet presentera Västerbottens kulinariska resurser och för hennes kunskap för hur de lokala råvarorna skall tas tillvara. Insatserna för Restauranghögskolan vid Umeå universitet får här också ses som en tung merit.

Hedersdoktoratkommittén vid humanistiska fakulteten består av ledamöterna Daniel Lindmark och Lotta Vikström samt Lars-Erik Edlund, ordförande.

Kontakt:

Ella Nilsson, ellasmatprat@gmail.com, tel. 070-244 42 21