Publicerad: 2015-01-20

Ellinor Ädelroth – vinnare av Västerbotten Grand Pris

NYHET Ellinor Ädelroth, professor vid Umeå universitet, har i dag utsetts till vinnare av 2015 års Västerbotten Grand Pris på temat ”det gränslösa mötet”. Hon delar priset med Maronga Furaha, Bureå.

Prisutdelningen ägde rum vid invigningen av Västerbotten på Grand Hôtel, i dag tisdagen den 20 januari. Maronga Furaha och Ellinor Ädelroth delar på prissumman 30 000 kronor. Båda arbetar på olika sätt med människor i utsatta situationer och gemensamt är kopplingen med Kongo. För Maronga Furaha är Kongo ursprungsland och Ellinor Ädelroth har Kongo som arbetsfält.

I motiveringen framgår bland annat att: ”Ellinor Ädelroth har använt sina kunskaper i flera krigsutsatta områden för att bland annat hjälpa kvinnor som fallit offer för sexuellt våld. I grunden finns en stark känsla för humanism, ett arv från hennes uppväxt i Västerbotten. Ellinor Ädelroth drivs av ett stort rättvisepatos och känsla för kvinnors rättigheter.”

– Att hjälpa kvinnor som upplevt sexuellt våld eller har förlossningsskador ger en glädje som uppväger allt arbete och riskerna med att verka i det krigsutsatta Kongo. Jag fortsätter så länge jag orkar, säger Ellinor Ädelroth, överläkare, kvinnorättskämpe och professor vid Umeå universitet, bosatt i Lycksele.

Pressmeddelande från Region Västerbotten

Film med Ellinor Ädelroth

Intervju i Umeå universitets magasin Tänk: ”Med rätt att göra skillnad”

Månadens profil i medarbetartidningen Aktum: ”Afrika i hjärtat och hjärtat i Afrika”

Om Västerbotten Grand Pris

Västerbotten Grand Pris är en utmärkelse som årligen delas ut av Region Västerbotten och Länsstyrelsen Västerbotten. Sju bidrag hade nominerats till 2015 års Grand Pris. Bland de nominerade finns personer och organisationer som alla på sitt unika sätt bidragit till utveckling i Västerbotten genom året tema, Det gränslösa mötet.
Utmärkelsen ska uppmärksamma en person, organisation eller ett företag med anknytning till länet som genom sitt sätt att tänka, agera och arbeta, skapat eller jobbat för det gränslösa mötet.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz