Publicerad: 2013-04-18

Elza Dunkels – en av de mäktigaste kvinnorna i IT-Sverige

NYHET För sjunde gången rankar Computer Sweden landets mäktigaste it-kvinnor. Ny på listan är Elza Dunkels, som forskar om ungas nätanvändning vid Umeå universitet.

Elza Dunkels har på senare tid blivit en av de mest kända forskarna från Umeå universitet, inte minst för hennes kunskap om vad unga gör på internet. Det har fått Computer Sweden att lyfta fram henne på 23:e plats när tidningens nya ranking över Sveriges femtio mäktigaste it-kvinnor presenteras.

För allmänheten har Elza Dunkels synts under vintern bland annat genom nyhetsrapportering om den frågelåda, ”Fråga forskarna – unga online”, som hon varit med och startat nyligen.

Elza Dunkels är även en flitig bloggare på Nätkulturer även om det är som forskare vid Umeå universitet det som lägger grunden för hennes arbete med folkbildning.

Den 6 maj börjar hon blogga på Umeå universitets forskarblogg.

Läs mer om listan på Computer Sweden

Redaktör: Mikael Hansson