Publicerad: 2015-04-16

Elza Dunkels i polemik med barnläkare om internet och barn

NYHET I en debattserie som aktualiserat barns användning av internet och tid framför en skärm, går Elza Dunkels i polemik med barnläkaren Hugo Lagercrantz.

Foto: Kristina Alexanderson

Elza Dunkels är docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, och forskar om användandet av internet bland barn och unga.
Hugo Lagercrantz är barnläkare och senior professor vid Karolinska Institutet.

Lagercrantz påstår bland annat att riktigt små barn inte bör titta på en skärm då det försenar deras språkutveckling och de kan bli närsynta. Han efterlyser nu rekommendationer från Statens medieråd.

Dunkels hävdar att skärmtid är ett förlegat begrepp och är därmed inte en relevant mätmetod.– Vad vi gör vid en skärm är viktigare än hur länge vi gör det, menar Elza Dunkels.
Forskningen visar på en generation unga som är mer allmänbildad än tidigare och som förmår föra komplexa resonemang på ett annat sätt än vad tidigare generationer kunnat.

Debattens början med radioinslag i Sveriges Radio:
Barnläkare oroas av barns skärmtidSka små barn undvika smarta mobiler och surfplattor?

Elza Dunkels besvarade med en debattartikel på Sveriges Television, Opinon:
Skärmtid är ett förlegat begrepp

Påföljande kommentar från Hugo Lagercrantz:
Var är Dunkels vetenskapliga artiklar om skärmtid?

Elza Dunkels replik:
Jag har en fördel över Lagercrantz

Redaktör: Maja Bonta