Publicerad: 2015-12-03

Emmanuelle Charpentier invald i Kungliga Vetenskapsakademien

NYHET Professor Emmanuelle Charpentier har blivit invald i Kungliga Vetenskapsakademien, som utländsk ledamot i klassen för biologiska vetenskaper.

Text: Daniel Harju

– Jag är otroligt hedrad över detta fina erkännande från medlemmarna av Kungliga Vetenskapsakademien. Jag ser fram emot att delta i Akademiens verksamheter, säger Emmanuelle Charpentier.

Professor Charpentier tillträdde nyligen som föreståndare för avdelningen Regulation in Infection Biology vid Max Planck Institute for Infection Biology i Berlin. Som gästprofessor vid Umeå universitet undersöker hon tillsammans med sin forskargrupp grundläggande mekanismer som styr infektionsaktivitet hos så kallade Gram-positiva sjukdomsalstrande bakterier, såsom streptokocker och listeriabakterier, på cellulär och molekylär nivå. Hon avslöjade tillsammans med sina medarbetare det så kallade CRISPR-Cas9 systemet, ett adaptivt immunsystem som skyddar bakterier mot intrång av främmande DNA.

Professor Charpentier har tidigare belönats med bland andra Breakthrough Prize in Life Sciences och Göran Gustafssonpriset. Nyligen blev hon även utsedd till hedersdoktor vid Catholic University of Leuven, Belgien och 2016 Human Frontier Science Program Nakasone Awardee. I mars 2016 kommer hon att bli hedrad med L'Oreal – UNESCO "For Women in Science" Award.

Emmanuelle Charpentier samt Abdel El Manira, professor i neurovetenskap vid Karolinska institutet, och Nikolai Piskunov, professor i observationell astrofysik vid Uppsala universitet, invaldes till Akademien vid en ordinarie sammankomst den 11 november.

Läs om nyheten på Kungl. Vetenskapsakademiens hemsidaLäs mer om Emmanuelle Charpentiers forskning