Publicerad: 2015-06-18

Emmanuelle Charpentier prisas av Gruber Foundation

NYHET Amerikanska Gruber Foundation har delat ut tre internationella priser som ska hedra individer för deras banbrytande, vetenskapliga arbete. En av vinnarna av 2015 års Gruber Prize inom genetik är Emmanuelle Charpentier som är verksam vid Umeå universitet.

Text: Anna Lawrence

Emmanuelle CharpentierGruber Foundation grundades vid amerikanska Yale för att hedra och uppmuntra utmärkta forskare inom områdena kosmologi, genetik, neurovetenskap, lag och rätt samt kvinnors rättigheter. Priset anses vara ett av de mer prestigefyllda inom det vetenskapliga området. Pristagarna tilldelas förutom äran även 500 000 dollar för sitt banbrytande arbete som bidrar till nya tankesätt som inspirerar och leder till grundläggande kunskapssprång.

2015 års Gruber Prize i genetik går till Emmanuelle Charpentier, verksam vid Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS, vid Umeå universitet och även vid Helmholtz Centre for Infection Research i Tyskland liksom till hennes kollega Jennifer Doudna vid University of California-Berkley i USA.

Emmanuelle Charpentier och Jennifer Doudna är kända för sin gemensamma upptäckt av mekanismerna bakom CRISPR-Cas9-systemet, vilken har lett till att forskare med hjälp av ett enkelt verktyg kan redigera och ändra i DNA.

Read this press release in English

Läs hela artikeln (på engelska)

Läs mer information från MIMS (på engelska)

Foto: Alexander von Humboldt Foundation i Tyskland, Sven Müller