Publicerad: 2015-05-07

Emmanuelle Charpentier tilldelas Ernst Jung-priset 2015

NYHET Emmanuelle Charpentier, gästprofessor i infektionsbiologi, Umeå universitet, har tilldelats Ernst Jung-priset i medicin 2015. Hon är dels verksam vid Helmholtz Centrum för infektionsforskning i Braunschweig och dels vid molekylär infektionsmedicin Sverige (MIMS), vid Umeå universitet.

Text: Per Melander

Emmanuelle Charpentier är en av upptäckarna av en genmodifieringsteknik, "crispr-Cas9", som gör det möjligt att modifiera gener i mänskliga celler på ett målinriktat sätt. Detta tillvägagångssätt möjliggör individualiserad terapi för ärftliga sjukdomar eller infektionssjukdomar som till exempel aids.

I ett pressmeddelande från Ernst Jung-stiftelsen beskriver Emmanuelle Charpentier att drivkraften bakom hennes forskningsarbete består av ”… en motivation att uppnå nya saker inom medicinsk vetenskap till nytta för vår mänsklighet.”

Prissumman är på 300 000 € och priset delas ut vid en ceremoni fredag 8 maj i Hamburg.

Läs tidigare pressmeddelande från Ernst Jung institutet

Läs tidigare nyheter om Emmanuelle Charpentier:

Umeåforskare en av världens mest inflytelserika

Emmanuelle Charpentier tilldelas The Breakthrough Prize in Life Sciences

Emmanuelle Charpentier tilldelas Louis-Jeantetpriset i medicin 2015