Publicerad: 2014-11-10

Emmanuelle Charpentier tilldelas The Breakthrough Prize in Life Sciences

NYHET Emmanuelle Charpentier, Umeå universitet, tilldelas vetenskapens Oscar – The Breakthrough Prize in Life Sciences 2015. Priset uppmärksammar excellent forskning vars syfte är att hitta botemedel för svåra sjukdomar och i förlängningen rädda mänskligt liv.

Text: Eva-Maria Diehl

Emmanuelle Charpentier är en av sex pristagare som får ta emot utmärkelsen för sitt banbrytande arbete inom livsvetenskap. Hon får priset tillsammans med Jennifer Doudna, University of California, Berkeley, för att de ”påvisat användning av en mekanism för bakteriell immunitet som en kraftfull och allmän teknologi för att redigera genom, något som fått omfattande implikationer inom biologi och medicin. Alla pristagare tilldelas en prissumma på tre miljoner dollar.”

Tillkännagivandet av "världens främsta forskare" ägde rum på en ceremoni i Silicon Valley, San Fancisco, den 9 november. Värd för galan var artisten Seth MacFarlane. Priset kallas för vetenskapens Oscar, och syftar till att fira forskare och skapa spänning kring den vetenskapliga jakten som en karriär, enligt stiftelsens webbplats.

– Jag är mycket hedrad och känner mig väldigt lyckligt lottad över att vara en av de utvalda forskarna, och över att få ta emot denna ära i dag, säger Emmanuelle Charpentier. Hon får priset för sina upptäckter om CRISPR-Cas9, bakteriernas försvarsmekanism. Sedan upptäckten 2012 av CRISPR-Cas9, har mekanismen blivit ett viktigt och exakt verktyg för att modifiera genomet i en mängd olika organismer, även mänskliga cellinjer.
Emmanuelle Charpentier är gruppledare vid MIMS, och gästprofessor vid Umeå Centre for Microbial Research vid Umeå universitet. Sedan 2013 leder hon forskningsavdelningen “Regulation in Infection Biology” vid Helmholtz Centre for Infection Research (HZI) i Braunschweig, Tyskland. Hon är också Alexander von Humboldt-professor vid Hannover Medical School i Hannover, Tyskland.

Ceremonin kommer att TV-sändas i USA på Discovery Channel och Science Channel den 15 november och över hela världen på BBC World News den 22 november.

Högupplöst porträttbild av Emmanuelle Charpentier

Pressmeddelande från The Breakthrough PrizeEmmanuelle Charpentier forskning vid MIMS, Umeå universitetEmmanuelle Charpentiers forskning vid Helmholtz Centre for Infection Research

Om The Breakthrough Prize

Priset grundades 2013 av Sergey Brin och Anne Wojcicki, Jack Ma och Cathy Zhang, Yuri och Julia Milner, och Mark Zuckerberg och Priscilla Chan. The Breakthrough Prize in Life Sciences hedrar omvälvande framsteg för att förstå levande system och i förlängningen mänskligt liv. Varje pristagare tilldelas tre miljoner dolllar vid en spektakulär ceremoni.