Publicerad: 2009-08-17

En ny mekanism för stimulering av proteintillverkning i neuroner

NYHET Lagring av ny information i hjärnan kräver tillverkning av proteiner. En forskargrupp vid Umeå universitet har upptäckt ett nytt sätt hur proteintillverkning stimuleras i neuroner. Processen har betydelse för inlärning. Resultaten publicerades i senaste numret av den ansedda tidskriften PLoS Genetics.

Olika nervceller i hjärnan tillverkar olika proteiner. Under inlärning stimuleras vissa nervceller att tillverka nya proteiner som behövs för lagring av ny information. Forskarna Changchun Chen, Simon Tuck och Anders Byström har upptäckt en ny mekanism för stimulering av proteintillverkning i neuroner som också påverkar inlärning.

Forskningsrapporten visar att en grupp proteiner som kallas Elongator tillverkas i stor mängd i vissa neuroner i rundmasken C. elegans. Proteinerna verkar genom att förändra tRNA, molekyler som deltar i proteintillverkningen. Forskarna visade att C. elegans-maskar som saknar Elongator inte kan göra vissa förändringar i tRNA och att de har en nedsatt proteintillverkning och inlärningsförmåga.

Mutationer som påverkar Elongatoraktivitet hos människa orsakar den neurologiska sjukdomen, Familial Dysautonomia (FD).

– Vår förhoppning är att resultaten från våra experiment med C. Elegans-masken kommer att leda till en ökad förståelse för hur neuroner hos FD-patienter påverkas, säger professor Anders Byström.

Referens: Changchun Chen, Simon Tuck och Anders S. Byström: Defects in tRNA Modification Associated with Neurological and Developmental Dysfunctions in Caenorhabditis elegans Elongator Mutants. PLoS Genetics 2009, volym 5 (7): e1000561