Publicerad: 2008-05-13

Enastående forskning vid Handelshögskolan får Globe Award 2008

NYHET Forskningsprogrammet Sustainable Investment Research Platform (SIRP) vid Handelshögskolan i Umeå har tilldelats priset Globe Award 2008. Närvarande vid prisutdelningen var H.K.H. Kronprinsessan Victoria.

– För en forskargrupp är ett sådant här pris ganska ovanligt och naturligtvis jättekul, säger Lars Hassel, professor i företagsekonomi och programchef för SIRP vid Handelshögskolan i Umeå.

Priset delas ut till företag, innovatörer och forskare som har kommit längst med att integrera Corporate Social Responsibility (CSR) i sina verksamheter. I motiveringen står bland annat att forskningsprogrammet tilldelas priset "för enastående och gripbar forskning inom CSR-området".

Det Mistra-finansierade forskningsprogrammet SIRP har sedan 2006 forskat kring företagandets värdeskapande, etik och hållbarhetsarbete. Kriterierna för att få priset handlar om att forskningen ska vara företagsnära, lättillgänglig samt stödja ett så kallat business case.
– För forskare i dag blir det allt viktigare att vara synliga i närmiljön. Så priset är ett slags bevis på att vi blir uppmärksammade av företagen, säger Lars Hassel.

Priset, som delades ut av H.K.H. Kronprinsessan Victoria i Stockholms stadshus, består av 100 000 kronor, en glasstatyett samt ett diplom. Förutom Lars Hassel var även Henrik Nilsson och Pontus Cerin från SIRP i Umeå närvarande vid prisutdelningen. Bakom priset the Globe Award står The Globe Forum Business Network, ett internationellt affärsnätverk bestående av experter, innovatörer och företag med fokus på innovation och hållbar utveckling på olika tillväxtmarknader.

Läs mer om SIRP på: www.sirp.se
Mer information om the Globe Award finns på: www.gfbn.com

Professor Lars Hassel, Handelshögskolan, Umeå universitet, Lars.Hassel@usbe.umu.se 090-786 7132
Lektor Henrik Nilsson. Handelshögskolan, Umeå universitet, Henrik.Nilsson@usbe.umu.se 090-786 61 57