Publicerad: 2009-04-20

Energitekniker 10-årsjubilerar

NYHET Sveriges första civilingenjörsprogram i energiteknik firar 10 år den 24-25 april. Programmet som ges vid Tekniska högskolan, Umeå universitet, uppmärksammar jubileet tillsammans med nuvarande och tidigare studenter.

Fredagen den 24 april inleds med en invigningsföreläsning av Erik Kjeang, som var student i den första kullen då programmet startade. Han har gjort en lysande karriär i Kanada och kommer att berätta om sin forskning om bränslecellsteknik på Ballard Power Systems, Inc. i Vancouver BC, och om hans väg dit.

Under lördagen blir det företagsmingel, där nuvarande studenter får möjlighet att lyssna på tidigare studenter och ta reda på vad som väntar dem efter examen. Det bjuds på föreläsningar av alumner från bland annat Skellefteå Kraft, Fortum, Vattenfall och WSP. Vid arrangemanget deltar 36 av de cirka 100 inbjudna alumnerna samt nuvarande studenter och lärare. På kvällen arrangeras en sittning.

Civilingenjörsprogrammet i energiteknik är en spetsutbildning för dem som vill arbeta med att skapa hållbara, koldioxidneutrala och effektiva energisystem. Intresset för detta femåriga civilingenjörsprogram är stort, i år inkom 55 förstahandsansökningar.
– Det här är en utbildning som verkligen ligger i tiden. Omställningen av världens fossilbaserade energisystem till förnyelsebara kommer att kräva enorma insatser, säger Robert Eklund, som är programansvarig.

Program för 10-årsjubileet finns på: www.tfe.umu.se/utbildning/Energiteknik/civenergi/index.html

Läs mer om civilingenjörsprogrammet i energiteknik:
www.teknat.umu.se/utbildning/program/energiteknik_300

För ytterligare information, kontakta:
Madeleine Hagelberg Telefon: 070-3624363
E-post: amanuens@tfe.umu.se